12/12/2022

Més de 230 alumnes i docents de quinze escoles rurals experimenten amb tecnologia 5G aplicada a l’aprenentatge

La URV desenvolupa RuralCatLabs, un projecte tecnològic pilot de realitat virtual i augmentada i Internet de les Coses. La iniciativa s’emmarca en el PECT Pobles Vius i Actius, coordinat per la Diputació de Tarragona

Des del mes d’octubre més de 200 alumnes i de 30 docents d’una quinzena d’escoles rurals de la demarcació de Tarragona estan experimentant l’aprenentatge de matemàtiques, medi natural, música o art a través de la realitat virtual i el 5G. També investiguen com, a partir d’un galliner, es poden aplicar conceptes de l’Internet de les Coses (IoT) a través de l’ús de sensors. Aquests tallers formen part de la iniciativa RuralCatLabs, que té per objectiu impulsar les escoles rurals del futur explotant les possibilitats de la utilització de noves tecnologies en la comunicat educativa i en el seu aprenentatge. L’acció, que està desenvolupant la URV, forma part del Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial (PECT) Pobles Vius i Actius, que té per objectiu lluitar contra el despoblament de les àrees rurals. Representants de les institucions implicades han aquestes activitats en un acte públic que s’ha fet fer dilluns 12 de desembre a l’àrea 5G de les Terres de l’Ebre, a Móra la Nova.

Els tallers són una primera presa de contacte amb aquestes tecnologies, de cara a iniciar durant l’any 2023 nous projectes tecnològics pilot que donin resposta a necessitats específiques que tenen les escoles rurals participants, a nivell de comunitat educativa global.

Un dels tallers treballa la tecnologia 5G, la realitat virtual i la ciberseguretat, i es desenvolupa a CoEbreLab, l’àrea 5G de les Terres de l’Ebre, situat al  polígon Molló de Móra la Nova. L’alumnat investiga els seus usos i aplicacions a l’escola treballant en diferents grups. A través d’ulleres de realitat virtual i a partir d’escenaris interactius 360 graus se’ls imparteix continguts de coneixement del medi, música i art. Els alumnes poden crear el seu propi avatar pel món virtual i a través de les ulleres treballen diverses aplicacions amb continguts de matemàtiques, medi natural i altres recursos destinats a l’etapa de primària. També poden entrar dins una sala CatVers per experimentar una sessió de formació conjunta en un espai virtual. Aquesta activitat serveix també per introduir aspectes bàsics sobre ciberseguretat, tant a l’escola com a casa.

En el marc del RuralCatLabs també es fa un taller sobre l’Internet de les Coses (IoT), que en aquest cas acull cada centre escolar en dies concertats. L’activitat consisteix en investigar els usos i les aplicacions IoT a l’escola. En primer lloc aprenen el funcionament de plaques, sensors i dispositius diversos, i ho posen en pràctica en un galliner, que durant uns dies s’instal·la a l’escola. L’alumnat ajuda en el muntatge de les parets i de la placa, dels sensors i dels dispositius. Després afegeixen aigua i pinso a les gallines i se’n comprova el funcionament. Durant uns dies els nens i nenes aprenen a controlar els paràmetres a través d’una aplicació mòbil i finalment fan una posada en comú dels resultats.  Aquesta activitat els permet aprendre quines aplicacions poden tenir aquests sensors no només al galliner, sinó també quins possibles usos podrien tenir a diferents espais de l’escola, com a l’aula o a l’hort.

Les escoles rurals que participen en aquest projecte són: de la ZER Els Ceps, l’escola L’Estel (Bonastre) i l’escola Berenguer de Montoliu (Masllorenç);  de la ZER Ribera d’Ebre Nord, l’escola El Verger (Garcia), l’escola El Tormo (Torre de l’Espanyol) i l’escola Les Eres (Vinebre); de la ZER Benissanet-Miravet, l’escola Roc Llop i Convalia (Miravet) i l’escola Antoní Nat (Benissanet); de la ZER Font de l’Aiguadí, l’escola Pàmies (Ginestar) i l’escola Les Eres de Rasquera (Rasquera); de la ZER Ebre, l’Escola Sant Agustí (Riba-roja d’Ebre) i l’escola 1 d’Abril (Palma d’Ebre); de la ZER Baix Priorat, l’escola Rossend Giol (Porrera), l’escola Onze de Setembre (El Masroig) i l’escola El Sarraí (Bellmunt del Priorat); i l’escola Marcel·lí Domingo de Tivissa.

A la presentació de l’acte han participat (d’esquerra a dreta) Gemma Gorgori, Cap de Projectes Europeus de la Diputació de Tarragona; Francesc Xavier Moliné, alcalde de Móra la Nova; Gemma Carim, Presidenta del Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre i Carles Lozano, de la URV, com a responsable dels tallers.

Pobles vius i actius. Territori equilibrat i innovador

El Projecte d’especialització i competitivitat territorial (PECT) ‘Pobles vius i actius. Territori equilibrat i innovador’ planteja dos àmbits d’actuació. A banda de la iniciativa RuralCatLab, una segona operació se centra en la formació, que és un dels reptes del grup interuniversitari d’escoles rurals, del qual en forma part la professora de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia i investigadora  del Departament de Pedagogia de la URV Conxa Torres, que coordina aquesta actuació. Amb aquesta acció es treballa en la formació de docents per millorar la qualitat de vida en entorns rurals impulsant nous programes de formació per al col·lectiu de mestres de les escoles implicades en el projecte. L’objectiu final és millorar la qualitat formativa dels residents a les zones rurals.

Liderat i coordinat per la Diputació de Tarragona, en aquest PECT participen també la Universitat Rovira i Virgili, el Consell Comarcal del Priorat, l’Organisme autònom de desenvolupament de la Conca de Barberà (Concactiva), el Parc Tecnològic del Vi (VITEC) i  l’Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya (ARCA). El projecte està cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, en el marc del Programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020, objectiu d’inversió en creixement i ocupació.