01/06/2016

Més de 4.000 nens de Reus participen en activitats d’Aprenentatge Servei en l’àmbit de la salut

Els estudiants de 4t curs dels graus de Nutrició Humana i Dietètica i de Fisioteràpia han fet moltes activitats d'APS a escoles i instituts en el curs 2015-16. Han après a transmetre consells de salut i a reflexionar sobre la necessitat de formar la població i millorar la seva qualitat de vida

Més de 4.000 nens d’escoles i instituts de Reus han estat els destinataris d’activitats d’Aprenentatge Servei (APS) de la URV en l’àmbit de la Salut durant el curs 2015-2016. L’APS és una experiència educativa que combina el procés d’aprenentatge i el servei a la comunitat, articulada en un sol projecte en el qual els participants estan capacitats per treballar les necessitats reals de l’entorn amb la finalitat de millorar-lo.

Ho han fet estudiants de 4t curs dels graus de Nutrició Humana i Dietètica i de Fisioteràpia, de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, (FMCS) que han après a transmetre consells de salut i a reflexionar sobre la necessitat de formar a la població i millorar la seva qualitat de vida en general. En aquest curs 2015-16 han estat 60 estudiants, guiats per 16 professores, en dues assignatures: Pràctiques comunitàries i Pràctiques tutelades.

Totes les activitats que realitzen els estudiants són, primer, entrenades a l’aula i després portades a terme a diferents centres educatius de Reus. En total, s’han realitzat 8 activitats diferents de promoció d’hàbits saludables en Nutrició i Fisioteràpia, en 167 aules de diferents escoles públiques i concertades i instituts durant el curs que ara acaba.

apsfmcs161

Els temes tractats es basen en la prevenció a edats prematures de diferents problemes de salut amb alta prevalença en la població adulta (obesitat, lumbàlgies…). Els objectius específics de les activitats inclouen conèixer els principals grups de begudes, així com les alternatives saludables, la importància d’uns hàbits alimentaris saludables, quins aliments han de configurar un esmorzar adequat, les postures correctes a l’hora de realitzar diferents activitats de la vida diària (seure, dormir, mirar la televisió, jugar amb consoles…), o la millor manera de dur la motxilla i altre equipatge habitual dels nens, entre d’altres.

En col·laboració amb l’Ajuntament de Reus

La URV i la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut organitzen aquestes activitats des del curs 2012-2013, en col·laboració amb l’Ajuntament de Reus. La seva bona acollida ha fet que cada any nous centres sol·licitin la seva participació com a centre receptor d’activitats d’Aprenentatge Servei. A part de les escoles, també s’han fet algunes activitats a Centres Cívics de Reus amb diferents objectius més encarats a la població adulta i la gent gran.

Alguns dels resultats sobre l’impacte de les activitats en el coneixement sobre salut dels nens i nenes de Reus es presenten el dia 23 de juny a la 2nd International Conference on Higher Education Advances, HEAd’16, que té lloc a València, i han estat també acceptats com a objecte d’una publicació científica a la revista internacional “Procedia – Social and Behavioral Sciences”.