14/03/2024

Més de 450 persones debaten els reptes de la transformació del model formatiu en l’era de la intel·ligència artificial

Després de dos dies de jornades tècniques amb experts i investigadors d’institucions d’arreu del món, aquest dijous s'han inaugurat, a la URV, les sessions públiques del Fòrum Internacional d’Educació i Tecnologia

La comunitat educativa es troba en ple debat sobre com cal fer la transformació digital als diferents nivells educatius. El Fòrum Internacional d’Educació i Tecnologia (FIET), posa així, en comú, les evidències sobre els impactes de la digitalització i la Intel·ligència Artificial (IA) en l’educació i en la transformació de la societat. Durant dos dies 140 experts i investigadors d’institucions de 19 països s’han reunit en el Fòrum Tècnic i, des d’aquest dijous i fins demà, més de 400 persones, entre aquests experts i el professorat, famílies i responsables polítics segueixen el debat amb en un treball interdisciplinari.

FIET 2024
Una imatge de la inauguració del FIET 2024 aquest dijous, a l’Aula Magna de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia.

Aquest dijous s’ha fet la inauguració del FIET, que ha comptat amb la presència de la consellera d’Educació, Anna Simó qui ha destacat la importància del treball des de les universitats amb els executors de les polítiques públiques per treballar sobre evidències “i poder comptar amb els millors per poder plantejar-nos preguntes i tenir les bones respostes”. Simó ha posat en valor l’expertesa de la URV: “És un orgull tota la feina que estan fent en Intel·ligència Artificial i tot el que fa referència a l’aplicació de la tecnologia a l’educació” i ha manifestat que cal anticipar-se al que ha de venir en comptes d’anar per darrere dels esdeveniments com ha passat amb els telèfons mòbils a les aules “on hem anat a remolc”.

La consellera ha manifestat que els avenços tecnològics provoquen, en alguns sectors de l’àmbit educatiu por i rebuig “però les experiències ens diuen que hem de poder utilitzar la IA en pro del sistema”.

22 grups  que busquen solucions a 22 problemes

Després que durant dos dies expertes i experts hagin reflexionat al voltant de 12 línies de treball com impactarà la IA a l’Educació per avaluar com transformarà els models formatius i els escenaris d’aprenentatge, avui i demà aquest debat s’amplia i als experts se’ls afegeixen les persones que treballen al món educatiu, les famílies i les que prenen decisions polítiques.

Són les persones inscrites al Fòrum públic que, com explica la coordinadora del FIET, la catedràtica de la URV, Mercè Gisbert, ” permetrà aterrar la reflexió d’aquests dies del Fòrum tècnic a través de 22 grups de treball que debaten 22 problemes i que obtindran unes conclusions que es traspassaran, posteriorment, al Departament d’Educació amb les solucions corresponents”.

Panell d’expertrs sobre ètica i IA.

Són problemes que tenen a veure amb les polítiques públiques, problemes d’equitat i inclusió digital, d’altres relacionats en com vincular la cultura i l’educació fent una atenció especial a les llengües minoritàries,o  nous models de construcció del coneixement -és a dir, com la IA impactarà en com aprenem i construïm aquest espai mental per aprendre d’un a altra manera-. També debaten sobre els espais on s’estudia i s’aprèn i hi ha eixos transversals relacionats amb la formació del professorat, els recursos dels centres educatius. Tot això amb una mirada internacional que servirà tan per trobar exemples del que funciona i del que no: “Serà fonamental que tothom sigui competent digital per poder contrarestar els efectes no tant positius que pot tenir aquesta tecnologia” apunta Gisbert.

El rector de la URV, Josep Pallarès, ha assistit també a la inauguració del Fòrum i ha ressaltat la importància de fer aquestes reflexions al voltant de la primera missió de la Universitat, la docència.

Premi a centres transformadors

L’aplicació de tecnologies digitals és un fet a tots els centres educatius, que ha suposat un procés de transformació intens. Molts d’ells han desenvolupat projectes d’innovació pedagògica amb tecnologies digitals que han suposat una millora en l’adquisició de competències de l’alumnat o en l’organització institucional. Per això el Fòrum Internacional d’Educació i Tecnologia ha convocat el premi FIET Centres Transformadors, per donar visibilitat i reconèixer els centres educatius que poden ser referents en aquest camp a Catalunya. A través del premi FIET Jove es premiaran les pràctiques que el professorat duu a terme amb la participació de l’alumnat de primària i secundària. Aquest divendres es presentaran els sis projectes seleccionats i també es donaran els premis.

Els alumnes també seran protagonistes, amb la participació en el diàleg sobre “Els nous líders digitals: estudiants impulsant l’era de l’IA”, que moderarà l’escriptora Gemma Pascual, una taula en què parlaran alumnes de primària, secundària i Batxillerat.

Tercer FIET a la URV

És la tercera vegada que el FIET arriba a Tarragona, després que s’hi celebrés la primera edició l’any 2014. Aquell va ser el punt de partida per establir un marc de col·laboració entre totes les universitats catalanes, que anualment han organitzat una jornada per abordar un tema emergent. En l’edició de 2024 s’amplia el nombre de dies i de participants per arribar a solucions pensades conjuntament entre investigadors, experts, famílies, professorat i totes aquelles persones relacionades amb l’educació.

EL Fòrum el coordina la URV i l’impulsen les universitats catalanes i la Universitat d’Andorra amb el finançament del Departament d’Educació de la Generalitat, Les activitats del FIET són subvencionades pel Departament d’Educació a través dels Fons Next Generation EU en el marc de les actuacions en l’àmbit de l’impuls digital a l’educació, amb l’objectiu d’avançar en la digitalització del sistema educatiu català previst pel Pla d’educació Digital de Catalunya.