12/09/2023

La Nit Europea de la Recerca amplia la fira de tallers científics a dos dies i arriba per primer cop a les Terres de l’Ebre

La plaça Corsini de Tarragona acollirà l’acte central de l’esdeveniment, amb prop de 60 tallers científics entre divendres 29 i dissabte 30. Les activitats també s’estendran els dies previs i posteriors a Tortosa, Tarragona i Reus

Imatge d'un dels tallers de la plaça Corsini que s'han dut a terme aquest divendres.

La Nit Europea de la Recerca amplia el seu radi d’activitats. L’acte central d’aquest esdeveniment divulgatiu, la fira de tallers científics, tindrà lloc primera vegada a Tortosa com a activitat prèvia i degut a l’èxit d’edicions anteriors s’allargarà durant dos dies a la plaça Corsini de Tarragona. Aquesta iniciativa, que a les comarques de Tarragona coordina i organitza per sisè any consecutiu la Unitat de Comunicació i Divulgació de la Ciència de la Universitat Rovira i Virgili (URV), ha previst enguany més propostes que mai: prop de 60 tallers científics per a públic familiar, i més de 30 xerrades divulgatives per a públic adolescent i adult. En totes aquestes activitats s’hi han implicat més de 300 investigadores i investigadors i de la URV i també dels centres d’investigació CERCA del territori: Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) i Institut de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES). La proposta ha rebut el finançament de la Unió Europea.

La Nit Europea de la Recerca és un esdeveniment públic de divulgació científica que té lloc cada any simultàniament a 300 ciutats de 30 països del continent. Des del 2018 la URV organitza a la demarcació de Tarragona aquesta iniciativa, que ha anat creixent i consolidant-se en aquests sis anys. L’objectiu de la Nit Europea de la Recerca és apropar la investigació i els seus protagonistes a públics de totes les edats i donar a conèixer la recerca i la innovació en un llenguatge planer i comprensible.

Prop de 60 tallers experimentals

Les principals novetats d’aquesta edició tenen a veure amb l’acte central de la Nit Europea de la Recerca: la fira de tallers científics per a públic familiar. La gran afluència de públic en edicions anteriors han fet que aquesta activitat passi a fer-se dos dies a la plaça Corsini de Tarragona: la tarda del 29 i el matí del 30 de setembre. Prop de 60 tallers ompliran la plaça amb tallers científics molt experimentals i adaptats a un llenguatge comprensible.

La fira de tallers científics també arriba a les Terres de l’Ebre. Tortosa acollirà una activitat prèvia de la Nit Europea de la Recerca. Serà a la plaça de l’Ajuntament, on s’oferiran vuit tallers interactius de 16.30 a 21h. Aquesta iniciativa vol tenir continuïtat en futures edicions per tal de d’estendre les activitats arreu del territori.

Tant a Tortosa com a Tarragona, en accedir a la plaça, els nens i les nenes obtindran un passaport científic que podran segellar en finalitzar els tallers i accedir a un obsequi final un cop completat. L’objectiu, però, és apropar-los a la ciència d’una manera entenedora i lúdica, i despertar la seva curiositat científica a través de l’experimentació.

L’Ajuntament de Tarragona, a través de l’oficina Europe Direct Tarragona, és el patrocinador principal de l’activitat de la plaça Corsini, juntament amb la Diputació de Tarragona. També ha comptat amb la col·laboració del Mercat Central de Tarragona i l’empresa Borges.

Xerrades i tallers divulgatius

Per arribar a tot tipus de públic s’han organitzat també activitats prèvies i posteriors a l’acte central. Els centres de secundària de la demarcació rebran la visita d’investigadores i investigadors de la URV i dels instituts de recerca que impartiran més de 20 xerrades i tallers divulgatius durant la setmana del 25 al 29 de setembre.

També s’ha organitzat una xerrada divulgativa el 26 de setembre a la sala d’actes del Museu del Port de Tarragona, els investigadors Javier Sigró, del Centre en Canvi Climàtic C3 de la URV i Jaume Folch, del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la Universitat parlaran sobre les conseqüències climatològiques i sobre la salut humana de l’augment de la temperatura del mar.

Finalment, la Nit Europea de la Recerca oferirà el dijous 5 d’octubre a la tarda una sessió de microxerrades divulgatives organitzada per l’IIPSV en col·laboració amb la Universitat, on investigadores i investigadors de diferents àmbits faran una pinzellada de les seves línies de recerca.

La Nit Europea de la Recerca és possible gràcies al cofinançament del programa de recerca i innovació Horizon Europe de la Unió Europea i la col·laboració del consorci coordinat per la Universitat de Girona i del que formen part altres universitats i institucions públiques catalanes. A Tarragona també compta amb el patrocini de l’Ajuntament de Tarragona a través d’Europe Direct, de la Diputació de Tarragona i del Port de Tarragona, a més del suport de Mercats Tarragona i de l’empresa Borges, i la fira de tallers de Tortosa ha tingut el patrocini de la Diputació de Tarragona i l’Ajuntament de la ciutat.

La informació detallada amb totes les activitats es pot consultar a la web tarragona.nitdelarecerca.cat