21/06/2021

Prop del 70% de la comunitat URV no consumeix la quantitat mínima recomanada de fruita, llegums i peix

El resultat de l’enquesta sobre hàbits saludables també indica que els estudiants, el PAS i el PDI tenen un nivell acceptable d’activitat física però han de millorar l’activitat diària per reduir el sedentarisme

Entrada d'estudiants al campus Catalunya

L’enquesta sobre els hàbits alimentaris i d’estil de vida dels col·lectius de la Universitat ha permès fer una radiografia dels hàbits d’estudiants, PAS i PDI per determinar quin és el marge de millora i les intervencions que la poden fer possible. Més concretament, s’ha observat que cal millorar especialment els hàbits alimentaris, ja que el 66,15% no arriba al consum mínim de fruita recomanat; el 65,66% no pren prou racions de llegums, i el 71% no menja prou peix.

Un total de 1.427 persones, entre estudiants (73,20%), PAS (14,10%) i PDI (12,80%) van respondre l’enquesta, que també ha permès determinar l’estat del pes i el nivell d’adherència a la dieta mediterrània, que s’associa amb la reducció del risc de sobrepès. El 72% de la població estudiada presenta normopès i l’adherència mitja dels col·lectius de la Universitat a la dieta mediterrània és de 8,16 (es considera una adherència alta a partir del 9). Però l’objectiu és “augmentar un mínim de 2 punts el nivell d’adherència en almenys el 20% de la població estudiada”, apunta Nancy Babio, investigadora de Nutrició Humana, que ha avaluat els resultats junt amb Sara de las Heras, estudiant del grau Nutrició Humana i Dietètica.

És per això que les primeres intervencions que es faran sobre la comunitat URV tenen a veure amb l’alimentació, per incrementar el consum especialment de vegetals. Se n’incentivarà el consum i també es revisaran els menús de la restauració de la universitat.

Els resultats de l’enquesta també revelen un marge de millora en l’estil de vida de la comunitat universitària. Si bé dediquen de mitjana entre una i dues hores setmanals a fer exercici físic, el 78,3% de la població universitària és sedentària perquè passa més de 5 hores diàries asseguda. En aquest cas, es tracta de millorar l’activitat del dia a dia, com ara fer els desplaçaments a peu, pujar i baixar escales, mantenir una bona postura corporal, i introduir pauses actives al llarg del dia. Pel que fa al son, el nombre d’hores diàries dedicades al descans dels estudiants, PAS i PDI és de gairebé 7 hores i mitja.

L’enquesta feta aquest curs ha estat el punt de partida del projecte Alimentació saludable i sostenible a la URV, que impulsa l’Àrea de Benestar i Salut de l’Oficina de Compromís Social junt amb la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut per oferir serveis i activitats orientats a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), especialment l’ODS 3 “Salut i Benestar”. Aquest projecte, coordinat per Ruth Marquès, s’emmarca en un de més ampli, de salut integral i Universitat saludable i sostenible de la URV,  promogut pel Vicerectorat de relacions institucionals, cultura i compromís social.

Per afavorir l’adquisició de bons hàbits, des del projecte es fa públic un decàleg amb recomanacions, com ara augmentar el consum de vegetals, reduir el consum de carn vermella i processada, fer esport i dormir entre 7 i 9 hores.

Decàleg resultant de l’enquesta sobre hàbits saludables.

Els resultats complets de l’enquesta es poden consultar en aquesta presentació.