21/11/2022

Prop de 2.500 persones de totes les edats gaudeixen de la Setmana de la Ciència

Activitats per a escoles i instituts, tallers científics repartits pel territori i rutes científiques han centrat aquesta edició, una de les més multitudinàries dels últims anys a la demarcació

La Setmana de la Ciència, un dels esdeveniments anuals de divulgació científica més importants a nivell europeu, ha acabat aquest diumenge amb un balanç positiu. Tot i que algunes de les activitats encara tenen recorregut durant les properes setmanes. De l’11 al 20 de novembre, un gran nombre d’entitats i institucions d’arreu del territori han concentrat en pocs dies activitats per fomentar l’interès de la societat per la ciència i el coneixement i despertar vocacions científiques. La URV coordina les activitats de la Setmana de la Ciència a la demarcació de Tarragona, on en aquesta edició s’ha arribat a prop de 2.500 persones de totes les edats.

Durant aquests dies s’han dut a terme nou rutes científiques sobre la figura d’Antoni de Martí i Franquès, vuit adreçades a centres de secundària de tot el territori i una oberta al públic general. També s’han organitzat tallers i conferències a través del Campus extens de la Universitat: tretze activitats a dotze localitats repartides per la demarcació, sobre temes tan diversos com l’aerodinàmica dels cotxes de competició, la presència de microplàstics a l’ambient, les reaccions químiques que succeeixen mentre cuinem o la construcció de cúpules.

L’oferta d’activitats també ha inclòs tallers experimentals per a grups escolars, programats al campus Sescelades i que estaran en marxa fins el 25 de novembre, amb la col·laboració de l’AEQT. Fins el mes de desembre, el programa Fem Recerca! permetrà a estudiants de secundària entrar als laboratoris i a les aules de la URV per fer tallers científics i conèixer la recerca que es fa a la Universitat. L’objectiu d’aquesta proposta és que els i les estudiants prenguin consciència de la importància de la investigació científica i de les múltiples aplicacions que té en diferents camps del coneixement.

En el marc del projecte Repte Experimenta s’han programat dues activitats: els tallers científics presencials i en streaming Fem ciència… Experimenta!, en què infants d’entre vuit i dotze anys s’han enfrontat a quatre reptes científics en els que han hagut d’aplicar el mètode científic per entendre com funcionen les reaccions químiques i el comportament dels líquids. L’activitat ha permès una trentena de nens i nenes gaudir de l’experiència en modalitat presencial i més d’un centenar de persones s’hi van connectar de forma telemàtica. També van organitzar el #CrimExperimenta, que plantejava el repte de resoldre un enigma tant a escoles com a estudiants. La proposta ha buscat a estimular en els joves competències transversals treball en equip i la resolució de problemes, involucrant-los en un joc de rol en el qual havien de resoldre un misteri fictici: dues investigadores inconscients i la desaparició d’importants resultats d’una recerca clau en un judici medioambiental en van ser el punt de partida.

A Catalunya, la Setmana de la Ciència és una iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca que ha arribat enguany a la 27a edició.