18/11/2019

Prop de 300 persones coneixen Antoni de Martí i Franquès a través d’una ruta científica

Estudiants de secundària i públic general s'apropen a la figura del químic català nascut a Altafulla, en una de les 50 activitats programades en el marc de la Setmana de la Ciència

Durant deu dies, Antoni de Martí i Franquès ha recorregut de nou els carrers de la Part Alta de Tarragona acompanyat d’estudiants i famílies que escoltaven les seves reflexions. Aquesta recreació ha estat possible gràcies a la ruta teatralitzada sobre aquest químic nascut a Altafulla i molt arrelat a Tarragona. A través del seu testimoni, els assistents a la ruta han pogut conèixer com es vivia a la ciutat a finals del segle XVIII i principis del XIX i quines eren les seves inquetuds científiques en cada etapa de la seva vida. Enguany s’ha fet una adaptació de la ruta amb motiu de l’Any Internacional de la Taula Periòdica, i s’ha fet divulgació del tractat elemental de química d’Antoine Lavoisier, qui va elaborar un llistat d’elements químics l’any 1789.

Un dels moments de la ruta Martí i Franquès, al seu pas per la Casa Castellarnau de Tarragona.

Un any més, i en el marc de la Setmana de la Ciència, aquesta activitat s’ha ofert per a 7 instituts i escoles i dissabte 16 de novembre es va obrir al públic general i també a nois i noies d’un Centre Residencial d’Acció Educativa (CRAE) de Tarragona. En total, hi han participat prop de 300 persones.

Antoni Martí i Franquès va néixer a Altafulla el 1750 i va contribuir a diversos camps del coneixement de forma destacada. La visita teatralitzada apropa de forma didàctica la vida d’aquest científic català i els seus descobriments. Els visitants van visitar carrers i palaus del centre històric de Tarragona que tenen relació amb la vida i la recerca del Martí i Franquès, des del Camp de Mart fins al Pla de la Seu, passant per l’indret on tenia el laboratori, al carrer Santa Anna.

Aquesta activitat està organitzada per la Unitat de Comunicació de la Ciència de la URV en col·laboració amb la empresa Itinere, i està cofinançada per la Diputació de Tarragona i la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT)Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades.