23/04/2020

Un Sant Jordi virtual

Els autors de Publicacions URV presenten les seves obres des de casa; la professora i contacontes Conxa Torres explica la història de L'Escola Xocolatina i la llegenda de Sant Jordi reinterpretada; el CRAI convida a publicar relats utilitzant només els títols de llibres, i torna la lectura multilingüe del Quixot

Les mesures per frenar la pandèmia de la COVID-19 no permeten celebrar la Diada de Sant Jordi com és habitual: aquest 23 d’abril no hi ha parades al carrer, ni presentacions i firmes de llibres ni els actes que s’organitzaven a la Universitat. No obstant això, la URV manté la celebració amb activitats que es poden seguir des de casa i també participar-hi activament a través de les xarxes socials amb el hashtag #SantJordiURV .

Fira de llibres amb els autors de Publicacions URV a Santjordidigital.com

12 autors dels llibres editats pel segell editorial de la Universitat, Publicacions URV, presenten la seva obra al web Santjordigital.com per apropar la producció científica al públic. Alguns dels llibres que s’hi poden trobar són les obres sobre la literatura popular catalana, d’Emili Samper i Carme Oriol; els llibres de la col·lecció Retrats de vi, de la mà de la periodista i sommelier Ruth Troyano; la influència de la revolució russa en diferents països cent anys després, per Jaume Camps, i la història de lluita de les treballadores de l’empresa Valmeline, d’Ángeles de la Fuente. Els seus autors expliquen des de casa les singularitats de les publicacions, que es poden descarregar lliurement al mateix web.

El llibre Defensa de la democràcia / In defence of democracy, regal per als seguidors de les xarxes

A més a més, Publicacions URV ha engegat una promoció de Sant Jordi, que obsequia amb un exemplar en paper del llibre Defensa de la democràcia / In defence of democracy, un volum bilingüe amb quatre articles escrits per Antoni Rovira i Virgili editats amb l’objectiu de difondre el pensament i la figura de la persona que dóna nom a la Universitat. Per participar-hi cal seguir el compte de Twitter de Publicacions URV i fer un retuit a la promoció. Els guanyadors podran recollir el seu exemplar en qualsevol dels campus a partir del mes de setembre.

Contacontes a les xarxes socials: L’Escola Xocolatina i El poder de la princesa

La professora del Departament de Pedagogia, Conxa Torres, mostra la seva faceta de contacontes als comptes de la URV, @universitatURV, d’Instagram, YouTube, Twitter i Facebook. Transporta el públic fins a l’Escola Xocolatina, un centre ben peculiar on la protagonista, la Tina, hi aprèn història i química tot olorant, analitzant i menjant xocolata.

També fa entrar els espectadors a la llegenda de Sant Jordi reinterpretada (El poder de la princesa) amb les il·lustracions de Laya Garcia, que va fer per al projecte de la URV Solidària i la Fundació Vicente Ferrer d’intercanvi educatiu amb la Índia d’apoderament de les nenes a través dels contes. Per explicar aquesta reinterpretació, ara protagonitzada per la princesa, comptarà amb l’ajuda d’un kamishibai, un petit teatre on s’hi mostren les imatges, que s’utilitzava als temples budistes del Japó al segle XII.

A més d’aquests dos contes, Conxa Torres n’explica tres més a les xarxes de l’Ajuntament de Tarragona amb la col·laboració del Campus Extens de la URV: “L’onada dels estels”; “Tanca els ulls”, i “La meva vida amb l’onada”.

El també professor de la URV, Edward Lockhart, posa a disposició del públic infantil a YouTube una sèrie de contes en anglès narrats per ell durant el confinament: “Stories for the confinement period“.

El CRAI proposa un Sant Jordi creatiu

Des del CRAI de la Universitat plantegen diferents reptes ben creatius que conviden a compartir a Twitter, Facebook i Instagram amb els hashtags #SantJordiURV i #SantJordiCRAIURV per celebrar la Diada fins al 27 d’abril: repassar la biblioteca que cadascú té a casa i després crear un relat amb els títols dels llibres que hi ha; mostrar una manualitat temàtica de la Diada, i recomanar llibres que formaran part d’una guia que es publicarà al web del CRAI. Les indicacions sobre com fer cada repte es poden trobar a la guia que el CRAI ha publicat en format web.

El Centre d’Estudis Hispànics també anima a la comunitat universitària a fer recomanacions de llibres. Al Twitter hi publicaran al llarg de la setmana no només les recomanacions sinó també cites de poemes que llegeixen el professorat i els estudiants xinesos.

Torna la lectura multilingüe del Quixot però en versió online

El professorat del grau de Llengua i Literatura Hispàniques manté la lectura multilingüe del Quixot que cada any des de 2015 reuneix un centenar de persones al campus Catalunya. Enguany, però, serà una lectura adaptada a les circumstàncies. Després de fer una crida a la comunitat universitària i al professorat i alumnat de secundària per gravar-se en vídeo llegint un fragment del primer capítol del Quixot en tantes llengües com sigui possible, aquest dijous 23 d’abril s’ha publicat el vídeo amb totes les intervencions al compte @hispanicasurv d’Instagram.

Els estudiants creen recursos per al foment de la lectura dels petits

Els estudiants dels graus d’Educació Infantil i d’Educació Primària han impulsat diferents webs amb recursos educatius, de creació pròpia o que recopilen propostes existents. Un d’aquests webs, Cap infant sense Sant Jordi, inclou material didàctic per fomentar el gust per la lectura en nens i nenes des de cicle inicial a superior. Els nens i nenes poden llegir, veure o escoltar els conte, i després accedir a les activitats dissenyades pels estudiants per treballar les competències de comprensió lectora i oral i d’expressió escrita. Els continguts estan en català i en castellà, però algunes activitats es poden fer en anglès.

Al bloc Aprenem jugant a casa s’hi pot trobar un joc amb diverses activitats sobre la llegenda de Sant Jordi, així com un apartat amb contes creats, narrats o adaptats pels propis estudiants. Al web La canalla es queda a casa hi ha un apartat amb contes en vídeo per a nens de menys de 6 anys i una secció creada per celebrar Sant Jordi.