05/09/2023

S’inicia una nova campanya arqueològica al jaciment de l’Antic d’Amposta per desxifrar-ne el plantejament urbanístic

Arqueòlegs del grup de recerca GRESEPIA de la URV i estudiants treballaran fins al 16 de setembre a l’assentament per delimitar-ne la totalitat i conèixer les fases constructives d’un sector ocupat entre el s. VI i el s. II aC

jaciment de l’Antic d’Amposta

El grup de recerca Seminari de Protohistòria i Arqueologia (GRESEPIA), del Departament d’Història i Història de l’Art de la Universitat Rovira i Virgili (URV), ha iniciat una nova campanya al jaciment de l’Antic d’Amposta que durarà fins el 16 de setembre i que persegueix dos objectius: delimitar el perímetre de l’assentament i descobrir les fases constructives localitzades l’any 2022 al sector més elevat del turó. Les excavacions a l’Antic d’Amposta són possibles gràcies al conveni marc de col·laboració entre la URV i l’Ajuntament d’Amposta.

Durant aquesta campanya, d’una banda, l’equip encapçalat per Samuel Sardà Seuma, professor del Departament d’Història i Història de l’Art, i Marc Prades Painous, investigador del programa de formació per a joves doctors Margarita Salas, té previst desbrossar a fons i delimitar totes les estructures que es veuen en superfície a la part central i baixa del jaciment (sector 3000). Sardà concreta que això els permetrà “obtenir una primera visió completa de tot l’assentament, actualitzar la planimetria i començar a intuir l’interès i el potencial arqueològic d’altres àrees del turó, que fins ara no han estat intervingudes, tot i que els treballs anteriors semblen indicar que es tracta d’un assentament esglaonat en vessant”.

D’altra banda, tal i com explica el codirector de les excavacions, “treballarem en els sectors més elevats del turó (sectors 1000 i 2000), per analitzar l’estratigrafia documentada just al costat oest del barri de cases que es va localitzar l’any passat”. Això permetrà conèixer en detall la seqüència i la successió de fases constructives d’aquest sector, al llarg del període comprès entre el s. VI aC i el s. II aC.

Però això no és tot, Samuel Sardà afegeix “aquests treballs faran possible efectuar anàlisis palinològics (estudi del pol·len i espores fòssils) i carpològics (estudi de les llavors) per a poder avançar en el coneixement de les activitats econòmiques que s’hi desenvoluparen i també del paleo-paisatge protohistòric”. Fins ara, els arqueòlegs han pogut esbrinar que a la part més elevada del turó s’hi erigeix un conjunt de recintes annexos que, durant els segles III-II aC, van ser habitats per una comunitat que es dedicava a la pesca i a la metal·lúrgia del plom.

I és que els treballs al jaciment de l’Antic s’integren dins del projecte quadriennal de la Generalitat de Catalunya, Paleo-paisate, poblament i canvi social: models d’ocupació territorial a l’antiga desembocadura de l’Ebre que té per objectiu no únicament l’excavació del jaciment, si no també la voluntat d’avançar en el coneixement general del poblament i del paleo-paisatge protohistòric de l’àrea més propera a l’antiga desembocadura de l’Ebre.

Sardà explica que “projectes recents desenvolupats pel Programa d’Ecosistemes Aquàtics de l’IRTA i també per l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya han evidenciat l’existència d’un possible braç primitiu de l’Ebre que en època protohistòrica circularia just enfront mateix del sector nord de la Serra del Montsià, on s’ubica el jaciment de l’Antic, quelcom que reforçaria el paper geo-estratègic clau de l’assentament”.

La regidora de Cultura i Memòria Històrica, Inés Martí, explica que “des de l’Ajuntament estem molt satisfets per la feina feta i els resultats aconseguits amb les excavacions realitzades fins ara i esperem poder seguir col·laborant per reivindicar el potencial arqueològic de la ciutat”. La d’enguany és la quarta campanya anual de treballs arqueològics que es realitza en aquest jaciment. Les excavacions es van iniciar el juliol del 2020 i cada any s’hi duen a terme dues fases: una als estius, coincidint amb el curs d’arqueologia i, que per tant, té un caràcter no només científic si no també formatiu, i una altra a l’hivern.

Aquest any està previst que participin en les excavacions 8 investigadores i investigadors del GRESEPIA-URV, així com 15 alumnes del Grau d’Història i del Grau d’Història de l’Art i Arqueologia de la URV i també del Grau d’Humanitats de la UPF, inscrits al II Curs d’Arqueologia de l’Antic. A més també comptarem amb 2 alumnes del Màster d’Arqueologia Clàssica Aplicada de la URV i un investigador col·laborador de la Università La Sapienza (Roma).