18/06/2021

Sis estudiants de la URV guanyen la categoria Jove 48 Hores del Festival Internacional de Cinema en Català Costa Daurada

Ho fan amb el curtmetratge Reminiscència, que s'inspira en la història del besavi de la directora, Maria Sancha

Moment del rodatge d'una de les escenes ambientades en l'època de la Guerra Civil.

Maria Sancha, Ona Sorli, Ivan Sánchez, Maria Roig, Ainhoa León i Jordi Bonilla són els estudiants que el 5 de juny es van emportar el trofeu de la categoria Jove 48 Hores del Festival Internacional de Cinema en Català Costa Daurada (FIC-CAT) pel curtmetratge ReminiscènciaEl curt va sorgir de l’assignatura de Teoria i Tècnica del Llenguatge Audiovisual, impartida per la professora Cilia Willem, i s’inspira en la història del besavi de la seva directora, Maria Sancha.

La categoria Jove 48 Hores del festival pretén incentivar la creació audiovisual jove possibilitant la creació de ficcions espontànies i originals. Les condicions consisteixen a gravar i editar una peça de ficció en 48 hores que en cap cas pot superar els tres minuts. A més, ha de seguir la premissa que el festival proposa just abans de començar el procés de producció. Aquest any, la condició era incorporar, com a mínim, una seqüència de muntatge paral·lel.

Moment del rodatge de Reminiscència.
La troballa de documents d’un combatent de la Batalla de l’Ebre

L’argument de Reminiscència té el seu origen en la història del besavi de la directora del curt, que va combatre a la Batalla de l’Ebre i, en paraules de Sancha, “gairebé va desaparèixer com a persona, perquè no se sabia res d’ell”. No va ser fins que la seva tieta va remodelar la seva llar que, en enderrocar una paret, va descobrir pólvora i múltiples documents relacionats amb el combatent. Arran de la troballa, el germà de la directora, Antonio Sancha, que a la vegada és el compositor de la banda sonora de Reminiscència, va desenvolupar el treball de recerca de batxillerat que més endavant utilitzaria la seva germana per documentar-se.

La directora destaca que la fase de documentació va ser de gran rellevància a l’hora de redactar el guió i que el repte més important va ser “tractar un tema i un missatge tan delicats”. Per a ella, resultava de vital importància tractar respectuosament la història i no “instrumentalitzar-la” per aconseguir “interès” de forma fàcil. “Si tractes el tema de la memòria històrica, ho has de fer bé. No se l’ha d’instrumentalitzar, sinó reivindicar-la.”

Preparació del rodatge de Reminiscència.

L’equip de Reminiscència no va ser l’únic de l’assignatura de Teoria i Tècnica de Llenguatge audiovisual que es va presentar al concurs. Un total de quatre grups d’uns 25 estudiants dels graus de Comunicació Audiovisual, Periodisme i Publicitat i Relacions Públiques, van exhibir les seves produccions durant el festival.

Els curts dels estudiants de la URV participants a la categoria Jove 48 Hores del FIC-CAT es poden veure a Youtube:

Reminiscència (film guanyador)
Amics fins a la mort
El millor amic de l’home
Estimada Humanitat