04/05/2022

Un estudi conclou que la música ajuda a córrer més i millor els corredors aficionats

S'han fet proves de temps i nombre de gambades. L’establiment de ritmes i la tècnica individual s’ha demostrat una eina útil per a prevenir lesions, segons l’article en què hi participa José Fernández Sáez, investigador associat de la Universitat Rovira i Virgili i membre de l'Institut Jordi Gol i de l'ICS

Escoltar música editada per a marcar ritmes durant la pràctica de la carrera ha resultat ser una eina útil per a la millora de resultats de les persones que corren i, al seu torn, la prevenció de lesions. És la conclusió d’un estudi dut a terme per un equip investigador  de la Universitat d’Alacant i de la Universitat Rovira i Virgili i que s’ha publicat a la revista International Journal of Environmental Research and Public Health.

L’equip investigador, format per Roberto Cejuela Anta, Sergio Sellés Pérez, Lara Eza Casajús i Miguel Martínez Moreno, de la Universitat d’Alacant, i José Fernández Sáez, de la Universitat Rovira i Virgili – IDIAP Jordi Gol – ICS pretenia comprovar si l’entrenament de retroalimentació musical amb un ritme determinat aporta millores en la freqüència de gambada i que si aquesta es manté estable al llarg del temps condueix a un augment de la freqüència de gambada preferida.

Per a això, van treballar amb una mostra de corredors amateurs als que es van mesurar els entrenaments dividits en dos grups, un que corria amb música creada segons el ritme de carrera al qual es pretenia arribar (grup experimental) i un segon que es va monitorar sense utilització de música durant la carrera (grup de control). Els dos grups estaven formats per dones i homes de manera equilibrada.

Les mesures es van fer en tres sessions durant períodes separats per 15 dies a 20 corredors (11 homes, 9 dones) que no havien patit lesions recents i que complien uns paràmetres personals i esportius mínims, com ser major d’edat, ser corredors i corredores en actiu i córrer més de 15 quilòmetres per setmana.

Prèviament a la mesura en carrera es va fer un examen de les capacitats individuals físiques de les persones participants i aquests van resoldre qüestionaris sobre historial esportiu, historial de lesions i gustos musicals amb què els investigadors determinarien els ritmes de la música a escoltar durant els entrenaments.

Després de fer els monitoratges de les sessions de carrera dels participants en l’estudi l’equip investigador conclou que s’ha demostrat que va haver-hi “una millora en la freqüència de gambada en el grup que va utilitzar la retroalimentació musical durant les sessions de carrera contínua” i afegeixen que a causa de l’augment de la freqüència de gambada “es pot reduir el risc de lesions, ja que les forces de resistència es redueixen i, entre altres aspectes, es millora l’estabilització dels malucs durant la carrera i es redueix el xoc tibial”, explica l’investigador Roberto Cejuela.

No obstant això, els beneficis d’escoltar música durant la carrera no se circumscriuen únicament a la millora de resultats, sinó que també resulten un estímul que afavoreix l’aprenentatge de la tècnica de carrera i, en conseqüència, redueix el risc de lesions, té diferents efectes tant en la velocitat de carrera com en la freqüència cardíaca, per la qual cosa es millora el rendiment, i les interaccions amb el tempo de la música s’associen amb diferents beneficis com allargar el temps d’esgotament, l’acceleració del ritme de recuperació després de l’exercici i l’augment del temps de treball.

A més dels efectes beneficiosos en termes físics, la música també té la seva aportació positiva a nivell psicològic, ja que “ajuda a regular les emocions, la qual cosa suposa augmentar la motivació de l’esportista i el que la converteix en una eina que ajuda a millorar el rendiment, per la qual cosa es considera un estímul plaent”, concreta l’investigador.

Millores significatives

En definitiva, l’estudi conclou que va haver-hi millores significatives en el grup experimental en les diferents proves, mentre que les diferències entre les proves del grup de control no eren significatives. Els resultats van mostrar que l’entrenament amb musica ajuda a augmentar la freqüència de gambada en els corredors, un fet que pot ser d’un gran interès per a millorar els paràmetres de la tècnica de carrera.

Referència bibliogràfica: Sellés-Pérez S, Eza-Casajús L, Fernández-Sáez J, Martínez-Moreno M, Cejuela R. Using Musical Feedback Increases Stride Frequency in Recreational Runners. Int J Environ Res Public Health. 2022 Mar 24;19(7):3870. doi: 10.3390/ijerph19073870