21/09/2023

Un estudi de la URV pretén determinar com l’estil de vida influeix en el deteriorament cognitiu i el desenvolupament de l’Alzheimer

L’equip investigador busca voluntaris amb pèrdues de memòria o deteriorament cognitiu lleu per fer-ne el seguiment de l’alimentació, l’activitat física i el son durant deu anys

Gent gran, parella

El Grup de Recerca en Nutrició i Salut Metabòlica de la Universitat Rovira i Virgili ha iniciat un estudi per determinar de quina manera l’estil de vida influeix en el desenvolupament de la demència, com ara la causada per l’Alzheimer, i identificar factors de risc. Per tirar-lo endavant, l’equip investigador busca voluntaris i voluntàries que sentin que tenen pèrdues de memòria o deteriorament cognitiu lleu, ja que són els que tenen més risc de desenvolupar processos de demència.

Alguns estudis epidemiològics previs ja han detectat que les persones amb obesitat i diabetis, per exemple, tenen més risc de patir deteriorament cognitiu. De fet, només el 5% dels casos d’Alzheimer s’expliquen per causes genètiques, de manera que per al 95% restant cal buscar altres causes. Així, l’equip investigador farà un seguiment de l’estil de vida, sobretot l’alimentació, l’activitat física, el son i l’exposició a la contaminació ambiental, durant deu anys, de les persones que participin en l’estudi. “A partir d’aquí, buscarem les causes de perquè unes persones hauran desenvolupat més ràpidament el deteriorament cognitiu i d’altres no”, explica la investigadora principal, Mònica Bulló.

Mònica Bulló, investigadora principal de l’estudi

D’aquesta manera, s’intentarà determinar quins mecanismes hi ha el darrera d’aquestes diferències en el desenvolupament de la demència, en concret el microbioma (la flora intestinal) i el metaboloma i el transcriptoma, “el conjunt de petites molècules que es poden arribar a modular i regular, precisament, a partir dels canvis en l’estil de vida”, tal i com afirma Bulló. “Si tenim marcadors primerencs que avisen del risc de demència, els podrem modificar abans que es desenvolupi. I fer-ho incidint en l’estil de vida és important des d’un punt de vista estratègic ja que podrem arribar més fàcilment a molta més gent”, assegura la investigadora de la URV i l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili.

S’espera que siguin al voltant de 300 les persones voluntàries que participin en l’estudi, de moment de la demarcació de Tarragona, tot i que la idea és ampliar-lo a escala nacional. Finançat per l’Institut de Salut Carlos III, el projecte compta amb la col·laboració de la Unitat de Demència de l’Hospital Sant Joan de Reus i de l’Associació d’Alzheimer i Altres Trastorns Neurocognitius de Reus i el Baix Camp-Institut Lerín Neurocognitive i la participacio dels centres d”atenció primària.