08/05/2023

Un joc de pistes a una mini planta potabilitzadora d’aigua guanya la primera Experimentathon de la URV

La competició desafia estudiants universitaris a crear un joc científic d'experimentació per conscienciar els infants que l'aigua és un recurs preuat

Fotografia de l'equip guanyador.

Una proposta gamificada que permet que els infants es converteixin en tècnics d’una mini planta potabilitzadora d’aigua amb l’objectiu de captar l’aigua, tractar-la i distribuir-la passant proves experimentals químiques, biològiques i de càlcul d’energia a l’estil escape room ha estat el joc guanyador de la primera Experimentathon. Aquesta competició ha estat organitzada pel Hub Experimenta de la Universitat Rovira i Virgili (URV) en col·laboració amb el Consorci d’Aigües de Tarragona i el programa COFUND Martí Franqués.

L’Experimentathon reptava estudiants de grau, màster i doctorat a dissenyar un joc científic d’experimentació per conscienciar els infants que l’aigua és un recurs preuat, va reunir a 18 estudiants universitaris el passat divendres 5 de maig al CaixaForum de Tarragona. Dividits en quatre equips, van treballar a contrarellotge per presentar solucions creatives a un mateix repte social i tècnic.

De la mà de Lluis Sabadell Artigua, artista i comissari especialitzat en Art, Ecologia i cocreació els estudiants van rebre un speed training de 2 hores en la metodologia de les 4C i design thinking que els va ajudar en la fase d’ideació del seu projecte per poder passar ràpidament a la definició, construcció del prototip i finalment la defensa del seu joc en poc menys de 10 hores tenint en compte les característiques imposades per l’organització. Havia de ser un joc portàtil adreçat a infants de 6 a 12 anys, fàcil de transportar, muntar i desmuntar on l’experimentació amb material casolà estigués al centre i que tingués un cost de construcció màxim de 500 euros.

Els participants van passar per un procés previ de cocreació.

Els participants van sorprendre el jurat -format per docents, membres del Consorci d’aigües de Tarragona i emprenedors- amb quatre jocs molt diferents i d’un nivell molt alt. El primer equip va presentar un joc de canonades amb vàlvules que desafia als infants a distribuir l’aigua a una granja, una família i una indústria en funció de paràmetres climàtics i necessitats del sector. El segon equip va proposar un joc de cartes que ajuda als infants a entendre com es potabilitza l’aigua combinant-ho amb la construcció d’un filtre casolà per aconseguir l’aigua més neta. El tercer equip va presentar un joc d’ampolles connectades on els infants havien d’obtenir aigua potabilitzada, mentre que els altres l’embrutaven. Finalment, l’últim equip va apostar per un joc de pistes en una mini planta potabilitzadora que integra el pensament crític amb l’experimentació per entendre la gestió de l’aigua potable i la lluita per a la preservació de l’aigua.

I és justament aquest equip, format per Jorge Cobas, estudiant del grau d’enginyeria química de la URV, Marc Arenas, estudiant del màster d’enginyeria química, i Jordina Balaguer i Paula Martínez, dos estudiants de doctorat de Nanociències, materials i enginyeria química de la mateixa universitat que va guanyar la primera edició del concurs.

El seu joc guanyador s’estrenarà el 9 de juny de 2023 a la Fira Experimenta del Campus Sescelades de la URV i posteriorment farà una gira pels centres educatius i centres cívics de Catalunya durant el curs 2023-2024.

La Experimentathon té, per tant, un doble objectiu, per una banda, el desenvolupament d’un joc científic que pugui impulsar l’experimentació de nens i nenes a l’aula i per l’altra, la creació d’un marc on els estudiants universitaris puguin posar en pràctica competències transversals com el treball en equip, la resolució de problemes, la comunicació efectiva, el lideratge, l’adaptabilitat i la creativitat davant d’un panell d’experts d’empresa que avaluen les seves aptituds en un entorn sota estrès.

Aquesta competició universitària és una proposta del HUB Experimenta, la comunitat per fomentar, captar i desenvolupar talent STEAM, formada per un equip interdisciplinari de professors, investigadors i tècnics de la Universitat Rovira i Virgili, l’Institut Català d’Investigació Química, de l’Institut de Ciències del Mar i de la Universitat Autònoma de Barcelona i compta amb el suport per la banda privada d’ELIX Polymers, BASF, Messer Ibérica, Ercros, URAIS, DuPont Water Solutions, BioTech BioSecurity, Gomà-Camps i el Consorci d’Aigües de Tarragona. A més, compta amb la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación.