19/04/2023

Un monòleg sobre l’abordatge de la salut mental des de la infermeria guanya el concurs “Vols saber què investigo?”

Sis doctorands i doctorandes de la URV expliquen la seva recerca davant d'un Teatre Bartrina ple. És la desena edició d'aquesta activitat que organitza la Unitat de Comunicació i Divulgació de la Ciència de la Universitat

Un màxim de quatre minuts per explicar el contingut d’una tesi doctoral. Aquest ha estat el repte al que s’han enfrontat aquest dimecres sis doctorands i doctorandes de la URV, que han participat en la desena edició del concurs de monòlegs científics “Vols saber què investigo?”. Els concursants han pujat a l’escenari del Teatre Bartrina de Reus per explicar la seva recerca davant de prop de 450 persones, la majoria estudiants de batxillerat. La guanyadora ha estat Judit Vives, del programa de doctorat en Infermeria i Salut de la URV. A més del premi econòmic, la doctoranda representarà la URV en el concurs interuniversitari de monòlegs científics “Explica la teva tesi en 4 minuts”, que organitza al mes de juny la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació.

La guanyadora, amb el monòleg “trastorn mental parental: com cuidar i acompanyar les famílies?” , ha parlat sobre recerca que està fent per avaluar com des de l’àmbit de la infermeria es pot atendre, tenir cura i acompanyar els pares i mares amb problemes de salut mental.

La doctoranda Judit Vives ha estat la guanyadora del concurs.

El jurat, que ha atorgat el primer i el segon premi, estava format per la vicerectora de Doctorat, Carmen Gómez; el professor del Departament d’Estudis de Comunicació, Jan Gonzalo i Oriol Marimón integrant de la companyia de monologuistes científics BigVan Ciència, que també ha participat amb diferents actuacions durant l’espectacle. El jurat ha avaluat les seves habilitats comunicatives, l’adaptació del discurs a un llenguatge comprensible i la seva capacitat de divulgació.

El segon premi ha estat per a Enric Palau, del programa de doctorat en Nanociència, Materials i Enginyeria Química. En el seu monòleg, titulat “Hidrogen, ets un malparit!”, ha parlat sobre la necessitar de trobar materials que permetin emmagatzemar hidrogen i que evitin fugues i suportin condicions d’alta pressió i temperatura.

Enric Palau ha rebut el segon premi del jurat.

El públic, format sobretot per estudiants de batxillerat, també ha tingut l’oportunitat de votar. La majoria de les 450 persones que omplien la sala han atorgat el premi del públic a Pablo López-Aguilar, estudiant del programa de doctorat en el programa de doctorat d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la Seguretat. Durant el seu monòleg ha explicat com els diferents trets de personalitat poden predeterminar el comportament de les persones en l’entorn digital i com la seva manera de ser els predisposa a ser víctimes de ciberatacs.

Pablo López-Aguilar s’ha emportat el premi del públic.

La resta de concursants també han obtingut valoracions molt positives sobre els seus monòlegs per part del jurat i no han marxat amb les mans buides. Per commemorar la desena edició d’aquest concurs tots i totes les participants s’han endut un premi econòmic en reconeixement a l’esforç que han dedicat les darreres setmanes en preparar i assajar els seus monòlegs. El professor del Departament d’Estudis de Comunicació de la URV, Toni Pérez-Portabella, els ha acompanyat en durant cinc sessions preparatòries durant les quals els ha assessorat en habilitats comunicatives, adaptació del llenguatge i els ha ajudat en la posada en escena del seu monòleg. Pérez-Portabella ha recordat avui al Bartrina aquest esforç i l’evolució que han fet durant la seva preparació.

Michelle Villatoro en un moment del seu monòleg.

Michelle Villatoro, que fa el doctorat en el programa d’Economia i Empresa, ha volgut transmetre amb el seu monòleg “Estàs preparat per a la següent pandèmia?” la importància de què els governs i la ciutadania es preparin per resistir i adaptar-se a esdeveniments externs com ara una nova pandèmia. En la seva tesi ha estudiat els impactes que va tenir el covid sobre el turisme a les Seychelles.

Martí Llaurador, durant el seu monòleg sobre trastorns psiquiàtrics.

Martí Llaurador fa la seva tesi en el programa Salut, Psicologia i Psiquiatria i en el seu monòleg, titulat “El cervell deixa rastre”, ha explicat que la seva recerca se centra en trobar rastres a la sang que puguin indicar la presència de trastorns psiquiàtrics, amb l’objectiu d’adaptar la teràpia al pacient de manera més òptima millorant la seva qualitat de vida.

Paula Tris parla de l’obtenció d’energia a través de l’aigua.

Finalment, Paula Tris, que fa la seva tesi en el programa de doctorat de Ciència i Tecnologia Química, ha parlat sobre l’ús de catalitzadors per aconseguir l’obtenció d’energia a través de l’aigua i d’aquesta manera poder prescindir dels combustibles fòssils.

10 anys de monòlegs científics

Aquesta ha estat la desena edició del concurs “Vols saber què investigo?”, un certamen que es va fer per primer cop al 2013 i que s’ha celebrat ininterrompudament fins ara, exceptuant l’any 2020 amb motiu de la pandèmia. Per commemorar aquesta efemèride, avui han assistit al teatre sis exconcursants de diferents edicions, que han volgut compartir i recordar el seu pas per l’escenari del Bartrina i han atorgat diferents premis als concursants.

En aquests deu anys de concurs, s’han interpretat a l’escenari del Bartrina 60 monòlegs científics davant de més de 4.000 estudiants de Batxillerat. El vicerector de Política Científica i Projectes Interdisciplinaris de la URV, Urbano Lorenzo, ha destacat la importància d’activitats com aquest concurs per apropar la recerca a tot tipus de públic.

Aquesta iniciativa està impulsada per la Unitat de Comunicació i Divulgació de la Ciència de la URV, ComCiència, amb la col·laboració del Campus Extens de la Universitat i el suport de la Diputació de Tarragona.