31/01/2022

Un projecte coordinat per la URV rep un dels set ajuts de l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació La Caixa per a projectes científics

Es tracta d’una investigació sobre la mobilitat dels visitants de Barcelona després de la COVID-19 liderat pel Grup de Recerca d'Anàlisi Territorial i Estudis Turístics (GRATET)

L’Ajuntament de Barcelona i la Fundació ”la Caixa” han atorgat aquest dilluns les subvencions de la convocatòria del programa d’ajuts extraordinaris per a projectes de recerca científica a set propostes de projectes dels quals sis seran finançats al 100%, mentre que el setè rebrà una aportació que li permetrà cobrir el 73% del finançament. D’aquesta manera queda repartit el pressupost d’un milió d’euros destinat a cobrir el programa d’ajuts de la convocatòria per a l’any 2021.  En aquesta convocatòria s’han presentat un total de 62 propostes, set de les quals han estar les que rebran el finançament.

L’investigador de la URV, Aaron Gutiérrez, durant la presentació del projecte. Foto: Fundació “la Caixa”

Un d’aquests és el projecte coordinat per la URV porta per títol VISITMOB: Mobilitat dels visitants a la ciutat de Barcelona després de la COVID‐19. Anàlisi i orientacions pel foment d’una mobilitat social i ambientalment sostenible. L’equip investigador estudiarà la mobilitat de la població visitant a Barcelona i el seu impacte en la qualitat de vida de la població resident, amb la finalitat de millorar la gestió de la mobilitat a la ciutat després de la Covid-19. Serà una recerca multi-metodològica que combinarà tècniques quantitatives i qualitatives en base a fonts diverses i complementàries (enquestes a població visitant i resident, tracking amb GPS, tallers i grups de discussió, mètodes participatius i entrevistes, i anàlisi espacial amb Sistemes d’Informació Geogràfica.

D’aquesta manera, es podran obtenir dades originals sobre les mobilitats a la ciutat dels diversos col·lectius de població visitant (persones turistes, visitants d’un dia, creueristes, etc.) així com la seva interacció amb el medi urbà i les mobilitats de la població resident. El treball pretén aportar evidències útils per dissenyar estratègies i instruments pel foment d’una mobilitat social i mediambientalment més sostenible en un context amb nous reptes derivats de la pandèmia de la Covid-19. El projecte el lidera la  Universitat Rovira i Virgili amb l’investigador Aaron Gutiérrez al capdavant  La resta de l’equip de la URV està format pels investigadors del GRATET Salvador Anton Clavé, Antonio Paolo Russo, Xavier Delclòs-Alió i  Wilbert den Hoed. Es farà en en col·laboració amb: UOC – Fundació Universitat Oberta de Catalunya; Eurecat – Centre Tecnològic de Catalunya; ISGlobal – Institut de Salut Global de Barcelona; UIC Barcelona, i Ostelea – Tourism Management School.

Aquest programa d’ajuts extraordinaris té una durada bianual i una assignació pressupostària total de dos milions d’euros.  Per tant, aquest 2022 està prevista una nova convocatòria amb la dotació restant (un milió d’euros). Del pressupost total, l’Ajuntament de Barcelona aporta 1,2 milions d’euros i els altres 800.000 els aporta la Fundació ”la Caixa”.

D’entre les set  propostes que han rebut la puntuació més alta i que han obtingut subvenció, dos s’emmarquen en la temàtica de l’envelliment i la qualitat de vida; altres  ters propostes són projectes sobre mobilitat i la protecció mediambiental, i finalment, les altres dues propostes desenvoluparan projectes sobre ciutat sostenible, noves tecnologies aplicades a l’habitatge, l’espai i els serveis públics.  A la convocatòria es demanaven propostes de projectes basats en la recerca de reptes urbans que es poguessin englobar en alguna d’aquestes temàtiques.