16/03/2017

Un sistema més barat i ràpid detecta contaminants a l’aigua en baixes concentracions

L'han desenvolupat investigadors de la URV en col·laboració amb la Universitat Internacional de Florida

Sameer S. Lakade i Núria Fontanals, dos dels investigadors del projecte.

Un equip d’investigadors de la Universitat Rovira i Virgili en col·laboració amb la Universitat Internacional de Florida han desenvolupat un nou sistema, més econòmic i ràpid que els que existien fins ara, que permet detectar els contaminants procedents de fàrmacs i productes d’higiene personal que es troben diluïts als rius, al mar i a les aigües provinents de depuradora

Accions tan quotidianes com dutxar-se o prendre un medicament comporten la generació de residus cosmètics i farmacològics, que marxen pel desguàs de la dutxa o s’expulsen a través de l’orina, en el cas dels fàrmacs. Aquests contaminants no sempre queden retinguts a les plantes de tractament d’aigües residuals sinó que s’alliberen al medi ambient. En determinades concentracions poden afectar la vida humana i aquàtica, però determinar-ne la presència en aigües ambientals (rius, mar o aigües procedents de depuradora) no és una tasca senzilla, ja que s’acostumen a trobar molt diluïts i en baixes concentracions.

En aquesta línia, un grup d’investigadors encapçalat per Núria Fontanals, del grup de recerca Cromatografia. Aplicacions Mediambientals, del Departament de Química Analítica i Química Orgànica de la URV, han treballat conjuntament amb la Universitat Internacional de Florida per crear un nou sistema que faciliti la detecció de contaminants procedents de fàrmacs i productes d’higiene personal en aigües ambientals.

El sistema utilitza un teixit de cotó impregnat de polímers que tenen propietats similars als contaminants que volen detectar.
Un cotó impregnat de polímers

La novetat d’aquesta recerca ha consistit a utilitzar una tela flexible de cotó impregnada amb diferents polímers que disposen de propietats similars als tipus de contaminants que es volen detectar, la qual cosa fa que tinguin afinitats i els retinguin. Per això, quan l’aigua de la mostra que s’ha d’analitzar passa a través del teixit, hi queden atrapats.

Alguns dels avantatges d’aquesta tela és que, d’una banda, té més superfície d’exposició i, per tant, els contaminants s’hi dipositen més fàcilment. A més,  un cop aquests components hi han quedat retinguts, com que es tracta d’una tela, es pot arrugar i desar en un petit contenidor amb dissolvent orgànic, cosa que facilita l’extracció i la concentració dels contaminants.

Aquesta nova eina per detectar contaminants en aigües ambientals millora les que hi havia fins ara, ja que un dels principals avantatges és la simplicitat. Això la converteix en una alternativa eficient i molt més econòmica, que aporta resultats similars als que obtenen les tècniques actuals, més complexes i de cost més elevat.

Els investigadors pretenen  provar aquesta tècnica cap a la recerca de nous materials més selectius per poder atrapar els compostos presents en mostres més complexes, com ara orina o sang.

Referència bibliogràfica: Sameer S. Lakade, Francesc Borrull, Kenneth G. Furton, Abuzar Kabir,Rosa Maria Marcé, Núria Fontanals. “Dynamic fabric phase sorptive extraction for a group ofpharmaceuticals and personal care products from environmental waters”. Journal of Chromatology A . June 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.chroma.2016.05.097