25/03/2021

Alumnes de tres centres educatius de Tarragona i Cambrils participen en l’anàlisi de l’aire de les seves instal·lacions

Estudiants de secundària s'encarregaran de tota la investigació, des de la presa de mostres fins la difusió dels resultats, conduïts per personal investigador de la Facultat de Química de la URV amb l'objectiu de familiaritzar-los amb la recerca científica i la química analítica

Els alumnes de l'Institut Cal·lípolis de Tarragona, que van participar en la primera edició del projecte, el 2019, al laboratori de la URV.

Estudis científics demostren que la qualitat de l’aire de les aules està relacionada amb el rendiment i la concentració de l’alumnat. És per això que la Facultat de Química, el 2019, va proposar a dos centres educatius un projecte de ciència ciutadana per avaluar la qualitat de l’aire de les seves instal·lacions amb la participació dels estudiants. Enguany, el projecte s’amplia als centres educatius IES Tarragona i Col·legi Sant Pau Apòstol, a Tarragona, i IES Berenguer IV, a Cambrils.

Es tracta d’una activitat per a estudiants de secundària en què cada col·legi formarà grups reduïts d’alumnes que portaran tot el procés d’investigació. Començaran discutint amb l’equip del grup de recerca CROMA, del Departament de Química Analítica de la URV, on volen posar els dispositius de mostreig que els facilita la Universitat i perquè. Les mostres s’analitzaran als laboratoris de la URV i els alumnes hauran de presentar els resultats al seu centre i fer-ne difusió, així com proposar mesures correctives o preventives.

De l’estudi de les mostres recollides el 2019, se n’han publicat dos articles a revistes científiques. S’hi van detectar compostos volàtils de productes d’higiene personal i de neteja en concentracions normals, no tòxiques. “Serà interessant poder comparar aquests resultats d’abans de la pandèmia amb els que obtindrem ara que amb el coronavirus s’utilitzen molts més productes de neteja i desinfecció, i veure si ha pujat molt la concentració d’aquestes substàncies en l’aire”, comenta Anna Borrull, investigadora del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV que guia els alumnes de secundària en aquest projecte.