15/03/2024

Amplien el fons del Museu Virtual de la Guerra Civil

El professor de la URV Joan Maria Thomas participa en aquest projecte que ha rebut més de 70.000 visites i dona a conèixer el conflicte militar i el seu impacte

El primer Museu Virtual de la Guerra Civil (MVGCE) es consolida implementant una segona fase de desenvolupament. Des de la inauguració, el 15 de setembre de 2022, ha doblat els fons i ha inclòs traduccions d’alguns continguts al català i al francès, que ja es podien consultar en anglès i en espanyol. Des que es va obrir, l’han visitat més de 70.000 persones que han pogut trobar-hi una gran quantitat de recursos sobre el conflicte, acompanyats d’informació planera però rigorosa que els contextualitza.

Joan Maria Thomas, catedràtic de la URV, és un dels fundadors i promotors del projecte, i també ha participat en aquesta segona fase d’expansió, coordinant la nova galeria dedicada a la Guerra Civil a Catalunya. A més, s’hi ha incorporat una galeria dedicada a la guerra a Euskadi —accessible també en basc—; una galeria oberta amb fotografies, cartes, documents, medalles i històries relacionades amb la guerra aportades per particulars, i una galeria global amb recursos internacionals amb referències a països com la Xina, Austràlia, Hongria, l’Argentina, Irlanda, Bèlgica, el Marroc, el Canadà, Suïssa i el Regne Unit. Els autors preveuen incorporar més països a aquesta llista properament. També es pot accedir a 486 entrevistes del Banc Audiovisual de Testimonis, fruit d’un acord amb el Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya.

Joan Maria Thomas (URV), Adrian Shubert (Universitat de York) i Antonio Cazorla-Sánchez (Universitat de Trent), creadors del projecte, conviden el públic a visitar-lo i participar-hi amb els seus recursos, objectes i històries, per fer més ric i divers el fons del museu. Per fer-ho, només cal enviar una fotografia del recurs a l’adreça electrònica vscw@yorku.ca i detallar el nom del remitent, una descripció del recurs, com va ser adquirit i el significat. La creació del Museu i l’ampliació ha estat possible gràcies a les contribucions de les universitats canadenques de Trent i York, del Consell de Recerca en Ciències Socials i Humanitats del Canada, del Govern espanyol, de la Generalitat de Catalunya, de l’ambaixada espanyola a Canadà i del Modern Records Centre de la Universitat de Warwick.