11/03/2021

Combinar dieta mediterrània hipocalòrica i exercici diari ajuda a preservar la salut renal

És el resultat d’un estudi de la Unitat de Nutrició Humana de la URV-IISPV en col·laboració amb altres 23 centres de recerca de diferents comunitats autònomes

La malaltia renal crònica és un problema sanitari de primera magnitud que afecta el 10% de la població mundial adulta i més del 20% de les persones més grans de 60 anys. Es tracta d’una condició heterogènia caracteritzada per la pèrdua de la funció renal amb el temps, expressada per la taxa de filtració glomerular, la progressió de la qual s’accelera en presència de comorbiditats com obesitat, diabetis, hipertensió. A causa de les creixents taxes d’obesitat i envelliment de la població, en les últimes dècades la incidència de malaltia renal crònica s’ha incrementat considerablement, de manera que representa una enorme càrrega socioeconòmica per als sistemes sanitaris. Així, el 2017 va provocar 1,2 milions de morts i es va situar entre les dotze principals malalties no transmissibles que contribueixen a la discapacitat i la mort prematura arreu del món.

Per tant, es necessiten estratègies preventives poblacionals efectives i eficients per combatre l’excés de pes corporal i per aturar o endarrerir la progressió de la malaltia. Aquestes solucions s’han d’enfocar a canviar l’estil de vida i s’han de basar en l’evidència científica més sòlida possible.

Amb aquestes dades, l’equip de recerca liderat pel catedràtic  de la Universitat Rovira i Virgili (URV) Jordi Salas Salvadó es va plantejar respondre si la pèrdua de pes aconseguida amb una dieta saludable hipocalòrica com la dieta mediterrània acompanyada d’exercici físic pot esdevenir un enfocament eficaç per prevenir o revertir el deteriorament de la funció renal.

Els investigadors Andrés Díaz (a la dreta) i Jordi Salas-Salvadó.

Per això van fer un treball col·laboratiu amb 23 grups de recerca en el marc de l’estudi PREDIMED-Plus. En aquest assaig, en què van participar 6.719 persones adultes amb sobrepès o obesitat d’entre 55 i 75 anys i amb síndrome metabòlica distribuïdes per tot l’Estat, els autors van demostrar que seguir una intervenció intensiva de pèrdua de pes basada en una dieta mediterrània tradicional hipocalòrica, amb activitat física i suport conductual (grup d’intervenció) va comportar la pèrdua de la funció renal en comparació del grup control, que segueix un comportament habitual, després de dotze mesos d’intervenció. Les conclusions apunten que mantenir un estil de vida saludable basat en la dieta mediterrània hipocalòrica i exercici diari ajuda a preservar la funció renal en població d’edat avançada amb obesitat i alt risc cardiovascular.

Així mateix, aquest estudi va poder demostrar que els pacients que van seguir la dieta mediterrània hipocalòrica i practicaven exercici diari durant dotze mesos, presentaven un 40% de menys risc de desenvolupar una malaltia renal crònica en comparació del grup control. Amb aquest treball, els investigadors també defensen que la intervenció sobre l’estil de vida PREDIMED-Plus intervé en la reversió de la malaltia renal crònica, i que tant la pèrdua de pes com el seguiment de la dieta mediterrània hipocalòrica s’han de considerar un pilar essencial en les estratègies de salut pública.

D’acord amb les dades empíriques d’aquest estudi, els autors donen suport a la idea que “un programa d’intervenció intensiva sobre l’estil de vida multifacètic pot representar una estratègia eficaç a llarg termini per preservar la funció renal i prevenir o  retardar la progressió de la malaltia renal crònica en adults amb obesitat i amb síndrome metabòlica”. Així mateix, plantegen la hipòtesi que els efectes renoprotectors de la intervenció en l’estil de vida PREDIMED-Plus, si es mantenen al llarg del temps, eventualment poden conduir a una disminució de la incidència d’algunes malalties, com la renal, la cardiovascular, i la mortalitat.

El treball publicat, recentment a la revista American Journal of Nephrology, l’han liderat l’investigador Andrés Díaz López i el catedràtic Jordi Salas-Salvadó, de la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili (URV), del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV, Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) i Centre d’Investigació Biomèdica en Xarxa de la Fisiopatologia de l’Obesitat i Nutrició (CIBERobn). L’estudi l’ha finançat l’Institut Carlos III a través del fons d’investigació per a la salut, que és cofinançat pel fons europeu de desenvolupament regional (FEDER).

Referència bibliogàfica: Díaz-López A, Becerra-Tomás N, Ruiz V, et al. Effect of an Intensive Weight-Loss Lifestyle Intervention on Kidney Function: A Randomized Controlled Trial. Am J Nephrol. 2021 Feb 8:1-14. doi: 10.1159/000513664. Epub ahead of print. PMID: 33556935.