08/11/2023

Comença la Setmana de la Ciència amb més de 50 activitats divulgatives arreu del territori

Des de la URV s'impulsen fins al 19 de novembre activitats adreçades a tots els públics: tallers experimentals, rutes teatralitzades i una experiència gamificada

Alumnes de l'Institut Torreforta seguint les explicacions de la ruta teatralitzada sobre la figura d'Antoni Martí i Franquès.

La Setmana de la Ciència és un dels esdeveniments anuals de divulgació científica més importants d’Europa. Del 10 al 19 de novembre, un gran nombre d’entitats i institucions d’arreu del territori organitzen activitats amb l’objectiu de fomentar l’interès, impulsar la ciència i apropar el coneixement a la ciutadania de forma atractiva i propera. Amb motiu d’aquest esdeveniment, la Universitat Rovira i Virgili coordina i organitza més de cinquanta accions i activitats que ja han començat aquesta setmana amb les rutes científiques sobre la figura d’Antoni de Martí i Franquès i que s’allargaran fins el 19 de novembre.

En total s’han programat vuit rutes teatralitzades destinades a estudiants de centres de secundària de tot el territori, i també hi ha prevista una ruta d’oberta al públic general el proper dissabte 18 de novembre al matí. Per apuntar-s’hi cal inscripció prèvia en aquest enllaç. Durant l’activitat es recorren diversos espais i edificis de la Part Alta de Tarragona per donar a conèixer qui va ser Antoni de Martí i Franquès i quines van ser les seves aportacions al camp de la ciència, algunes de les quals encara són vigents avui en dia.

Activitats arreu del territori

La Setmana de la Ciència arriba a múltiples punts del territori a través de les seus del Campus Extens de la Universitat, que ofereixen una vintena tallers i activitats a diferents municipis del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre: des de les Piles o la Sénia fins a Vimbodí o Torredembarra. Aprendre a identificar microplàstics, dissenyar l’aerodinàmica d’un cotxe de competició, descobrir el funcionament dels rellotges biològics o recrear experiments químics del detectiu Sherlock Holmes són algunes de les propostes que tindran lloc arreu de la demarcació.

Una imatge del taller “Com fer més ràpid un cotxe de competició? Per què volen els avions?” de l’edició passada, conduït per Lluís Vàzquez, del Departament d’Enginyeria Mecánica de la URV.

També s’ha previst una nova edició del programa Fem Recerca!, una activitat que permet a estudiants de secundària entrar als laboratoris i a les aules de la Universitat Rovira i Virgili per tal de participar en diversos tallers científics i conèixer així com és la recerca que s’hi fa.

El programa d’activitats també inclou els tallers experimentals al CRAI del Campus Sescelades, que tindran lloc del 13 al 24 de novembre i van dirigits a grups escolars d’entre 9 i 18 anys. A més dels tallers també es farà un monogràfic sobre la lluita contra el canvi climàtic, amb activitats diferenciades per primària i secundària, amb l’objectiu de desenvolupar consciència, coneixement i comprensió sobre les causes del canvi climàtic i els mètodes de captació i reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle.

Repte Experimenta

Les activitats de la Setmana de la Ciència es completen amb una acció promoguda pel Repte Experimenta de la URV. Es tracta d’una proposta educativa gamificada a l’estil dels videojocs, en la qual els joves d’entre 12 a 15 anys hauran de resoldre el Cas Missió Oró. A partir de diferents pistes, els participants avançaran en la seva investigació i realitzaran experiments per resoldre el cas. La proposta, adreçada a famílies i escoles, compta amb un complet catàleg de recursos en format multimèdia i pretén apropar els joves al mètode científic a partir d’un fil conductor gamificat, on l’alfabetització científica és al centre. Per participar-hi cal inscriure-s’hi prèviament.

Eva Pocurull, doctora en química (URV), a la càpsula “Què és l’ADN?’. A partir d’aquesta càpsula l’alumnat haurà de fer una extracció d’ADN de la saliva en el Cas Missió Oró.

La Setmana de la Ciència a Tarragona compta també amb les activitats que organitzen instituts de recerca, centres tecnològics, museus i fundacions, que completen una programació conjunta en la qual es poden trobar activitats variades per a totes les edats. És una iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per la Recerca i arriba enguany a la 28a edició.

Poder veure aquí totes les activitats.