12/02/2024

Descobreixen el procés mitjançant el qual els llegums ajuden a reduir el risc de patir diabetis tipus 2

Fins ara no s’havia identificat la petjada metabolòmica d’aquest aliment en relació amb la malaltia. La recerca ha estat liderada per un equip de la URV-IISPV-CIBERobn

Foto: Leopictures (Pixabay).

Els llegums es caracteritzen pel seu contingut en proteïnes vegetals, fibra, hidrats de carboni, vitamines i minerals. Són un aliment típic de la dieta mediterrània i el seu consum s’ha associat a un menor risc de patir malalties com la hipertensió, l’obesitat o la diabetis. Fins al moment, però, cap estudi havia descobert quins són els mecanismes biològics que s’amaguen darrere d’aquestes associacions. Ara, un equip investigador de la Unitat de Nutrició Humana de la URV ha demostrat per primera vegada quin és el procés mitjançant el qual els llegums ajuden a reduir el risc de patir diabetis tipus 2.

Les ciències òmiques, com és el cas de la metabolòmica, han permès entendre millor els processos biològics involucrats en els efectes derivats del consum d’alguns aliments sobre l’organisme, com el cafè, l’oli d’oliva o la carn. Fins ara, però, no s’havia identificat la petjada metabòlica -petites molècules resultants del consum d’aliments i vies metabòliques implicades- dels llegums i la seva relació amb el risc de patir diabetis tipus 2 o malalties cardiovasculars.

L’equip investigador, en col·laboració amb científics de l’Escola de Salut Pública de la Harvard University i la Universitat de Navarra, van estudiar mostres de sang de 1.833 individus grans amb alt risc cardiovascular procedents de l’assaig clínic PREDIMED. A partir d’aquestes mostres es va avaluar el consum alimentari a l’inici de l’estudi i després d’un any de seguiments. A partir de mètodes estadístics avançats d’aprenentatge automàtic (Machine learning) es va identificar un patró molecular del consum de llegums. La recerca va mostrar que aquells individus que menjaven més llegums també presentaven un patró més alt d’adherència a la dieta mediterrània, amb més consum de làctics, verdures i fruites i una menor ingesta de carn i cereals.

Aquest mètode utilitzat no només permet identificar vies metabòliques relacionades amb la diabetis i les malalties metabòliques, sinó que confirmen la importància que té la alimentació en patologies de llarga durada i obre noves vies de recerca per desenvolupar possibles fàrmacs i tractaments preventius.

Equip investigador del projecte.

La petjada metabolòmica en sang estava formada per 40 metabòlits, entre els que destaquen diverses classes de lípids, i aquesta es va relacionar amb un 23% menor risc de desenvolupar diabetis tipus 2. Aquests resultats “mostren la importància que té el consum de llegums per a la salut i, en especial, en la prevenció d’aquesta malaltia”, indica l’equip investigador. A més, els metabòlits identificats en l’estudi “ens ajuden a comprendre millor les vies metabòliques relacionades amb el seu consum i la seva possible implicació en la fisiopatologia de la diabetis i les malalties cardiovasculars”, afegeixen.

Els resultats d’aquest treball s’han publicat a la revista científica Cardiovascular Diabetology i el va encapçalat l’investigador predoctoral Hernando J. Margara Escudero sota la direcció de l’equip de recerca de la URV-IISPV format per Indira Paz Graniel, Jesús García Gavilán, Nancy Babio i Jordi Salas-Salvadó. Tots són membres del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa de la Fisiopatologia de l’Obesitat i Nutrició (CIBERobn) i de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili.

Referència bibliogràfica: Margara-Escudero HJ, Paz-Graniel I, García-Gavilán J, Ruiz-Canela M, Sun Q, Clish CB, ToledoE, Corella D, Estruch R, Ros E, Castañer O, Arós F, Fiol M, Guasch-Ferré M, Lapetra J, Razquin C, Dennis C, Deik A, Li J, Gómez-Gracia E, Babio N, Martínez-González MA, Hu FB, Salas-Salvadó J. Plasma metabolite profile of legume consumption and future risk of type 2 diabetes and cardiovascular disease. Cardiovasc Diabetol. 2024 Jan 20; 23(1):38. doi: 10.1186/s12933-023-02111-z.