01/04/2022

Desenvolupen una plataforma de jocs terapèutics interactius per a persones amb paràlisi cerebral

Durant deu anys, empreses i universitats, entre les quals la URV, han fet recerca per millorar aspectes relacionats amb el control de moviments i la interacció social a través dels jocs. Aquest divendres s’ha presentat la plataforma de jocs adreçada a usuaris, famílies i personal mèdic

Un usuari posant a prova els jocs de la plataforma amb el moviment de la seva mà.

La paràlisi cerebral és un trastorn neurològic causat per danys al cervell abans, durant o immediatament després del naixement que afecta la funció motora de les persones. Tot i que no hi ha cura per la paràlisi cerebral, el tractament, l’atenció i les cirurgies adequades poden ajudar a millorar la qualitat de vida de les persones, maximitzant-ne la seva independència.

Precisament millorar la vida de les persones amb paràlisi cerebral és l’objectiu del projecte AbleGames, finançat per la UE dins del programa Fast Track to Innovation (FTI), que ofereix una plataforma de jocs per ajudar les persones amb paràlisi cerebral mitjançant teràpia física i la inclusió a la comunitat, ja que es poden jugar en línia amb altres usuaris. Les limitacions en les seves habilitats físiques fan que sigui difícil per a ells jugar molts dels jocs existents i aquest ha estat el repte de la iniciativa.

Un dels usuaris utilitzant els jocs amb la plataforma d’equilibri damunt de la qual pot fer els moviments que demana el joc.

Fruit del projecte, ha sorgit la plataforma de jocs Stasim. Els jocs es poden controlar amb una càmera web o una plataforma d’equilibri (balance board) i utilitzen tecnologies d’Intel·ligència Artificial per l’anàlisis d’imatges i sistemes de recomanació per adaptar-se a les capacitats de cada usuari i així poder afavorir el progrés de la rehabilitació. Concretament, els jugadors interactuen amb escenaris de realitat virtual no immersius mitjançant sensors d’equilibri i sistemes intel·ligents de visió de baix cost (utilitzant una webcam) basats en models d’aprenentatge automàtic.

És a dir el joc s’adapta a les necessitats dels jugadors ja que el nivell es modula depenent de la seva resposta. El sistema també proporciona eines que permet que els cuidadors puguin ajustar fàcilment els jocs d’acord amb les necessitats de rehabilitació dels usuaris. A més, ofereix mecanismes de control que permeten els cuidadors controlar el progrés dels pacients, ja que els resultats es monitoritzen per poder veure l’evolució de cada jugador.

A banda de fer un seguiment sobre la millora de l’equilibri i la mobilitat del jugador, el projecte busca facilitar les relacions entre pacients amb paràlisi cerebral i s’han desenvolupat tecnologies que permeten que siguin jocs col·laboratius, amb diversos jugadors participant simultàniament des de qualsevol lloc del món per afavorir la capacitat de comunicació de les persones que interactuen.

La plataforma és fruit del treball de tres projectes europeus, un que va començar el 2012 (Game-abling), un altre que va començar el 2016 (Gable) coordinat per la Universitat Rovira i Virgili a través del grup de recerca Robòtica i Visió Intel·ligents i un tercer (AbleGames) que va arrencar el 2020 coordinat per l’empresa noruega HuginTech del que també n’ha format part el grup de recerca  Robòtica i Visió Intel·ligents, del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV.

La presentació de la plataforma dels jocs ha comptat amb l’empresa coordinadora del projecte HuginTech, els i les investigadores i la rectora de la URV, que ha assistit a l’esdeveniment.

El catedràtic de la URV Domènec Puig, coordinador d’aquest grup explica que des del seu grup de recerca s’han desenvolupat els algorismes d’Intel·ligència Artificial per fer l’anàlisi automàtic d’imatges i també els sistemes de recomanació per adaptar els jocs a les capacitats de cada usuari i així poder afavorir el progres de la rehabilitació: “És important ressaltar que la recerca dins d’un equip multidisciplinari comporta que es puguin obtenir resultats amb un alt impacte social i que arriben al mercat i beneficiïn directament la societat” explica Puig.

Els jocs s’han posant a prova de manera experimental al taller Baix Camp, de Reus, i a la Fundació l’Espiga de Vilafranca del Penedès. Properament s’hi incorporarà  la Fundació Gandhi, de Barcelona. Aquest divendres els usuaris d’aquest centre ja han pogut posar a prova els jocs durant l’acte de presentació de la plataforma Statism, que es comercialitzarà a finals d’aquest any segons ha avançat Kjetil Helland, CEO de l’empresa HuginTech, que coordina el projecte.