14/02/2019

El campus Terres de l’Ebre acosta la ciència als alumnes de batxillerat

Un total de 131 alumnes experimenten com era la vida a la Prehistòria, com es programa un robot o com s’organitza una empresa durant el Dia de la Ciència al campus ebrenc

Una imatge del taller sobre com programar un robot

“Sabia que era important la higiene de mans, però no tenia ni idea que en un hospital el personal mèdic es pot arribar a netejar les mans una mitjana de noranta vegades al dia”, explica Júlia Herrera, estudiant de segon de Batxillerat de l’Institut Cristòfol Despuig de Tortosa que vol estudiar Infermeria. Ho explica després d’haver participat al taller Higiene de mans un dels sis que s’han programat dins el Dia de la Ciència que s’ha celebrat aquest matí al campus Terres de l’Ebre de la URV. “L’he trobat molt entretingut i interessant i m’ha sobtat que el 55% de les malalties es podrien evitar si ens netegéssim bé les mans”, afegeix el seu company de grup Dani Panisello, que vol optar per estudiar algun grau relacionat amb la tecnologia.

Taller Estimulació dels sentits

“Ens han fet un test sobre la nostra personalitat i a mi m’ha sortit que sóc tranquil, despreocupat i que tinc idees”, assenyala Manuel Moreno, estudiant de l’Institut Dertosa de la branca del Batxillerat Artístic. Ell ha participat al taller Per què som com som i com aprenem?  Té clar que quan acabi l’institut vol fer Comunicació Audiovisual.

Són alguns testimonis dels 131 estudiants dels instituts Dertosa i Cristòfol Despuig que han passat aquest matí pel campus Terres de l’Ebre per participar en les activitats programades dins el Dia de la Ciència. L’objectiu d’aquesta jornada és divulgar i acostar la recerca que es realitza a la URV als estudiants de 2n de batxillerat de les Terres de l’Ebre de manera lúdica i entenedora, i contribuir a fomentar les vocacions científiques entre el jovent que en un futur molt proper passarà a formar part del sistema educatiu superior.

S’han programat un total de sis tallers, tres per cada branca de Batxillerat (humanístic i de ciències socials i científic i tecnològic). A banda dels dos tallers esmentats, el d’higiene de mans i el de per què som com som, l’alumnat de batxillerat ha pogut acostar-se també a la vida de la prehistòria i conèixer com sona una flauta feta amb un os de voltor; experimentar els sentits del gust, l’olfacte i la vista; programar un robot mòbil, o com organitzar una empresa a partir d’una mena de gimcana grupal en la qual entre altres propostes havien d’organitzar-se per agafar fitxes de domino o passar-se una pilota.

En el taller “Com s’organitza una empresa” els estudiants s’han hagut d’organitzar per superar una sèrie de reptes.

L’activitat ha finalitzat amb un doble monòleg a càrrec dels guanyadors dels concursos de monòlegs Vols saber què investigo?, del 2017 i 2018 respectivament: per una banda, Francisco Algaba, del programa de doctorat en Biomedicina al Grup de Recerca en Diabetis i Malalties Metabòliques Associades ha pronunciat el monòleg ¡Niño! ¡No le lleves la contraria a tus madres!, i per una altra, Carlos Sánchez, del doctorat Erasmus Mundus en Quaternari i Prehistòria, ha ofert el monòleg ¡Eres un Neandertal!

Carlos Sánchez durant el monòleg sobre la recerca en Prehistòria.

El proper 28 de febrer hi haurà una segona jornada del Dia de la Ciència al campus Terres de l’Ebre de la URV. Hi ha inscrits 100 alumnes de segon de batxillerat de l’Institut de Roquetes i de l’Institut de la Candelera de l’Ametlla de Mar. Els tallers seran els mateixos, excepte el de robòtica que se  substituirà pel taller Cúpules de Leonardo, un taller basat en una de les idees del genial Leonardo da Vinci: les cúpules autosostenibles. S’aixecaran col·lectivament diferents models de cúpules de 4 a 5 metres de diàmetre i 1 metre d’altura.