11/05/2022

El catedràtic Jordi Salas-Salvadó rep el Premi Internacional a l’Excel·lència en Investigació atorgat per l’International Nut & Dried Fruit Council

Aquest premi reconeix la trajectòria científica investigadora d'excel·lència al camp de la nutrició i específicament a l'estudi dels efectes beneficiosos de la fruita seca sobre la salut. El guardó s'ha lliurat durant el XXXIX World Nut and Dried Fruit Congress, celebrat a Dubai

El lliurament del premi s'ha fet aquest dimecres coincidint amb el congrés internacional.

El professor Salas-Salvadó porta unes dues dècades estudiant l’efecte que té la fruita seca sobre el pes corporal i diferents marcadors de risc cardiovascular utilitzant models animals, estudis epidemiològics i assaigs clínics. El seu grup de recerca ha contribuït a demostrar que el consum freqüent de fruita seca s’associa a un risc més baix d’obesitat o malaltia cardiovascular. També mitjançant estudis clínics en humans ha demostrat el benefici que tenen la fruita seca sobre els nivells de colesterol, el metabolisme de la glucosa, i els processos d’oxidació i inflamatoris.

Salas ha publicat més de 20 articles al camp de l’estudi dels fruits secs i a més ha estat uns dels líders i impulsors del projecte PREDIMED, un assaig clínic multicèntric realitzat amb més de 7000 participants reconegut a nivell mundial que ha contribuït a aclarir la importància que té la dieta mediterrània enriquida amb fruita seca o oli d’oliva sobre la prevenció de la diabetis, la síndrome metabòlica o la malaltia cardiovascular.

És el director de la Càtedra de la Universitat Rovira i Virgili – World Forum for Nutrition Research (WFNR) sobre fruita seca creada el 2017 que té com a objectiu promoure la investigació i difondre els resultats d’aquesta a la comunitat científica internacional i a la comunitat científica i a la població. El catedràtic també és investigador de l’Institut de Recerca Sanitària Pere Virgili i el director del programa de nutrició del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa de la Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició (CIBERobn) de l’Institut de Salut Carlos III, centres de recerca que han estat decisius en les seves investigacions respecte a l’activitat premiada.

Més de 1.000 congressistes provinents de 60 països han assistit aquesta setmana al XXXIX World Nut and Dried Fruit Congress, l’esdeveniment anual més gran organitzat pel sector dels fruits secs a Dubai durant el qual s’ha fet el lliurament del guardó. Aquest congrés està organitzat per l’International Nut & Dried Fruit Council (INC) que agrupa més de 850 companyies del sector dels fruits secs i fruita dessecada de més de 80 països. L’INC és l’organització internacional de referència quant a fruita seca, salut, nutrició, estadística, seguretat alimentària, estàndards i regulacions internacionals.