08/09/2021

El consum de fruita seca en quantitats recomanades no produeix augment de pes

La fruita seca es recomana per la prevenció de la malaltia cardiovascular, però persisteix la preocupació que aquests poden contribuir a l'augment de pes a causa de la seva alta densitat energètica i contingut de greix. Un estudi internacional en col·laboració amb la Unitat de Nutrició Humana de la URV ha demostrat que les fruites seques en quantitats recomanades no produeixen augment de pes i fins i tot el seu consum s'associa amb una disminució de les mesures d'adipositat

El consum de fruita seca no produeix augment de pes, malgrat la seva alta densitat energètica i contingut de greix, i fins i tot pot estar associat amb una disminució de les mesures d’adipositat, és a dir, una menor acumulació de greix. Així ho demostren els resultats d’un estudi realitzat per un equip internacional de la Unitat d’Assajos Clínics i Síntesis del Coneixement 3D de Toronto i el Departament de Ciències de la Nutrició de la Facultat de Medicina de la Universitat de Toronto (el Canadà), en col·laboració amb investigadores i investigadors de la Unitat de Nutrició Humana de la URV-IISPV i CIBERobn. El treball ha estat publicat recentment en la revista científica Obesity Reviews.

La fruita seca ha estat recomanada per les guies dietètiques i de pràctica clínica per a la diabetis i la salut cardiovascular, tant sols o com a part de patrons dietètics com la dieta mediterrània, la dieta Portfolio i la dieta DASH, entre altres. A més, la fruita seca ha rebut diverses declaracions de propietats saludables a tot el món, suggerint que el consum diari d’aproximadament 30-45 grams al dia pot tenir beneficis per a la salut. Malgrat aquestes recomanacions, persisteix la preocupació que el seu consum pot contribuir a l’augment de pes a causa de la seva alta densitat energètica i contingut de greix, mantenint-se a tot el món un consum de fruita seca per sota de les quantitats que es recomanen per a obtenir beneficis per a la salut.

Amb l’alarmant augment de la prevalença de sobrepès i obesitat en els últims anys i les complicacions cardiometabòliques que això comporta, algunes associacions científiques han advertit contra el consum excessiu de fruita seva al mateix temps que en recomanen per a la prevenció de malalties cardiovasculars.

Stephanie K. Nishi, investigadora postdoctoral i professora visitant de la Unitat de Nutrició Humana de la URV i Jordi Salas-Salvadó, responsable d’aquesta unitat.

Per estudiar aquesta inquietud, l’equip investigador ha aplicat un mètode mitjançant el qual es reuneix tota l’evidència científica rellevant i s’apliquen mètodes estadístics que permeten sintetitzar els resultats. A més, han aplicat l’enfocament Grading of Recommendations Assessment, Development, and Evaluation (GRADE) que permet qualificar la certesa de l’evidència científica obtinguda amb els resultats científics. Aquesta eina ha estat adoptada per més de 100 organitzacions de tot el món, inclosa l’Organització Mundial de la Salut, per a realitzar recomanacions de pràctica clínica i polítiques de salut.

La present revisió sistemàtica involucra més de mig milió de participants. Les anàlisis van mostrar que el consum de fruites seques en quantitats recomanades no provoca augment de pes, o fins i tot el seu consum s’associa amb una disminució de les mesures d’adipositat. Atès que el seu consum és molt baix a tot el món, segons la investigadora Stephanie Nishi primera autora d’aquest estudi, “les fruites seques es poden recomanar lliurement sense que existeixi la preocupació que puguin contribuir a l’augment de pes, igual que es fa amb altres aliments saludables per al cor, com és el cas de les fruites i verdures”.

Segons el catedràtic Jordi Salas-Salvadó, cap de la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili, “el present estudi té importants implicacions per als professionals de la salut, ja que a partir d’ara han de recomanar consumir fruita seca pels seus beneficis cardiometabòlics sense tenir por al fet que aquestes recomanacions puguin tenir repercussions adverses sobre un hipotètic augment de pes corporal”.

El treball ha estat realitzat per Stephanie K. Nishi, investigadora postdoctoral i professora visitant de la Unitat de Nutrició Humana del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i altres investigadors del Departament de Ciències Nutricionals de la Facultat de Medicina de la Universitat de Toronto sota la supervisió del professor John L. Sievenpiper en col·laboració amb el professor Jordi Salas-Salvadó, catedràtic i director de la Unitat de Nutrició Humana del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV, tots dos membres del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa de la Fisiopatologia de l’Obesitat i Nutrició (CIBERobn) i de l’Institut de Recerca Sanitària Pere Virgili.

Referència bibliogràfica: Bibliographic reference: Nishi SK, Viguiliouk E, Blanco Mejia S, et al. Are Fatty Nuts a Weighty Concern? A Systematic Review and Meta-Analysis and Dose-response Meta-regression of Prospective Cohorts and Randomized Controlled Trials, Obesity Reviewshttps://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/obr.13330