07/03/2019

El grup de recerca Food Innovation & Engineering de la URV participa a la fira “Recerca en Directe” 2019

Des d’aquest dimecres i fins divendres les investigadores hi realitzen un taller sobre els insectes com a nous ingredients per a l’alimentació

Des d’aquest dimecres i fins dissabte CosmoCaixa agrupa els 12 grups de recerca d’universitats i centres catalans que participen a la a fira “Recerca en Directe”, un esdeveniment anual celebrat a Barcelona que mostra les darreres investigacions a estudiants de secundària i al públic en general. Ente els centres participants d’enguany hi torna a ser, un any més, la URV, en aquest cas hi és present a través del grup de recerca FoodIE, Food Innovation & Engineering.

La URV ofereix el taller titulat “Insectes, nous ingredients per a l’alimentació” en què tracta de la recerca en alternatives a la proteïna animal a la dieta a través d’un taller. Es calcula que cap al 2050, hi haurà 9,8 bilions de persones a la terra i que el sistema ramader actual no serà capaç de proporcionar suficient proteïna d’origen animal per alimentar-nos a tots. Per tant, es busquen fonts alternatives i els insectes tenen un potencial molt elevat per a l’elaboració de nous aliments, tenint en compte tres factors com són la salut, el medi ambient i l’econòmic.

A la fira les investigadores del grup presenten un projecte de recerca a través del qual volen demostrar el potencial ús d’aquests organismes com a ingredients per a l’alimentació animal i humana. Al seu estand s’hi poden tastar insectes, fer-ne snacks dolços i salats a través d’una impressora 3D i veure la influència que tenen els aliments a l’hora de modificar la seva composició química, especialment de cara al seu reciclatge.

La fira “Recerca en Directe” és una exposició de projectes que es duen a terme a centres i instituts de recerca de Catalunya. Onze han estat seleccionats per un comitè avaluador i un d’ells va ser triat en una votació popular. La fira és un espai on investigadors de diversos centres de recerca de Catalunya traslladen part del seu laboratori a CosmoCaixa Barcelona amb l’objectiu d’apropar la ciència a la ciutadania, afavorir el diàleg entre el públic i els investigadors, i fomentar vocacions científiques entre els joves. Els assistents a la fira poden descobrir el tipus de recerca que duen a terme diferents centres de R+D i fer petits experiments tot interactuant amb els aparells de recerca. La URV hi ha estat present des del 2015 amb tallers de diferents grups de recerca.

Organitzat pel Parc Científic de Barcelona i l’Obra Social “la Caixa”, la fira “Recerca en Directe” de 2019 té lloc del 6 al 9 de març al CosmoCaixa, els tres primers dies està oberta a les escoles i dissabte al matí per a públic en general.