22/02/2018

El programa RecerCaixa selecciona tres projectes que compten amb la participació de la URV

Diferents tipus de violències a les universitats catalanes, congestió viària i la inclusió dels immigrants i refugiats són els temes que centren les propostes

Una imatge de tots els seleccionats en l'edició del 2017.

“Uni4Freedom. Violències per raó d’orientació sexual, identitat o expressió de gènere a les universitats catalanes”, és el projecte de l’investigador del Departament de Pedagogia de la URV Oriol Rios, que s’ha endut un dels projectes RecerCaixa que es van lliurar ahir a Barcelona.  Aquest projecte té com a objectius principals identificar les violències per raó d’orientació sexual, identitat o expressió de gènere a les universitats catalanes, i aportar orientacions per a l’elaboració de protocols de no discriminació basats en evidències científiques. El projecte obtindrà coneixement sobre actuacions internacionals que han generat un impacte positiu en la prevenció i el descens de la violència cap a les persones LGTBIQ en l’àmbit de l’educació superior.

D’esquerra a dreta: els investigadors Bernd Theilen i Ricardo Flores, del departament d’Economia, Oriol Ríos, del departament de Pedagogia i el vicerector de Política Científica i de Recerca, Josep Manel Ricart.

En l’àmbit de les  polítiques públiques s’ha seleccionat el projecte “Congestió viària en conglomeracions urbanes: Situació i propostes per a una ciutat sostenible”, liderat per Ricardo Flores, del departament d’Economia de la URV i per Xavier Fageda de la UB. Aquest projecte proposa mesures per descongestionar les ciutats centrades en la regulació de l’accés a nuclis urbans i en la mobilitat interna de les ciutats. Més en concret s’analitzen els avantatges associats als mecanismes via preus per regular l’accés a les ciutats i es proposa un sistema de peatges, també s’estudia paper que poden tenir mesures basades en l’aparcament i en la regulació de l’espai (com ara superilles o zones de baixes emissions) i, finalment, es considera l’efecte de la descongestió de la ciutat sobre la seguretat vial.

El grup de recerca SBRlab participa en el projecte “Innovacions socials i tecnològiques per a la inclusió deles persones immigrants i refugiades” . A la imatge la investigadora de la URV, Inma Pastor amb la resta de membres de l’equip.

I hi ha un tercer projecte seleccionat en què hi participa el grup de recerca SBRlab, de la URV al capdavant del qual hi ha l’investigador Oscar Prieto, de la Universitat de Girona. Es tracta del projecte  APPlying Mentoring: Innovacions socials i tecnològiques per a la inclusió de les persones immigrants i refugiades que té l’objectiu d’analitzar quins programes de mentoria social existeixen a Catalunya i Espanya, quines són les seves característiques i com poden millorar la inclusió social de la població immigrant i refugiada. Una de les innovacions del projecte és el desenvolupament d’una aplicació mòbil que ajudarà a monitorar les relacions de mentoria i generar dades agregades sobre el seu impacte.

La dotació total dels ajuts pels 20 nous projectes que s’han lliurat aquest dimecres ha estat d’1,6 milions d’euros. Amb aquesta nova edició, i sumant-hi totes les convocatòries anteriors, des del 2010 fins al 2017, el programa RecerCaixa ha impulsat 177 projectes de 31 universitats i centres de recerca de tot Catalunya, als quals s’han destinat, en conjunt, 13,1 milions d’euros.

En  aquesta vuitena convocatòria, s’hi han presentat 283 projectes, dels quals el 28% són recerques de l’àmbit de les humanitats i la cultura; el 23%, de les polítiques públiques; el 28%, de l’educació, i el 21% restant, de la inclusió social. Els 20 projectes seleccionats estan liderats per investigadors de 18 centres de recerca i universitats de Catalunya. D’aquests, n’hi ha cinc que pertanyen a l’àmbit de les polítiques públiques, sis al de les humanitats i la cultura, cinc al de la inclusió social i quatre al de l’educació.

Línies de recerca dels projectes seleccionats

Tots els projectes seleccionats aborden problemes socials des d’una perspectiva innovadora i participativa. Una part destacada de les recerques se centra en el disseny de polítiques públiques en l’àmbit de la salut des de l’apoderament ciutadà en el coneixement i l’anàlisi de l’impacte de la contaminació en la salut. Altres recerques aposten per aprofundir en les necessitats i noves respostes de la formació lligades a les professions del futur a Catalunya o la innovació per a la prevenció de l’assetjament escolar a l’aula.  En l’àmbit de la inclusió social, es presenten projectes que investiguen l’atenció actual a la població immigrada en relació amb noves iniciatives ciutadanes respecte de la crisi dels refugiats, o l’impacte de la violència de gènere per raó d’orientació sexual, identitat o expressió de gènere.

En relació amb les humanitats i la tecnologia, es presenten projectes que exploren les connexions semàntiques en els cercadors en contraposició a les relacions per paraules, o investigacions que volen donar resposta als nous dilemes ètics sorgits de les innovacions al voltant de la robòtica.