27/05/2019

Els Instituts Terra Alta i Berenguer d’Entença, premiats en el Concurs de Cristal·lització a l’Escola

En el concurs hi han participat 50 de centres de tot Catalunya i ha comptat, de nou, amb la URV com un dels coorganitzadors

Prop de 1.500 alumnes d’una cinquantena de centres de tot Catalunya han participat en la vuitena edició del concurs de cristal·lització a l’escola, un esdeveniment que pretén  potenciar les vocacions científiques entre els joves estudiants de segon cicle d’ESO i de batxillerat mitjançant experiments atractius del món de la cristal·lització.

En aquesta edició hi han participat vuit instituts del camp de Tarragona i de les Terres de l’Ebre i dos centres s’han endut un dels set premis a què optaven. Els alumnes de l’Institut Terra Alta (Gandesa) es van emportar el segon premi en la categoria composició/cristall únic i els i les alumnes de l’Institut Berenguer d’Entença (Hospitalet de l’Infant) el segon premi al pòster/exposició. Aquesta convocatòria està organitzada per la UB, la URV i la UAB i vol potenciar la importància del món dels cristalls en la societat, i fomentar l’estudi, el treball sistemàtic, el pensament científic i la comunicació entre els joves estudiants mitjançant experiments atractius de cristal·lització.

Una imatge dels cristalls i les composicions presentades per l’Institut Terra Alta, de Gandesa que es van emportar el es van emportar el segon premi en la categoria composició/cristall únic .

Pel que fa a la resta de premiats, el primer premi a la composició ha estat per l’Institut Josep Lladonosa de Lleida i el primer premi al pòster ha estat per l’Institut La Serra, també de Lleida. Pel que fa als premis al millor vídeo aquests han estat per l’Institut Rafel Casanova i el Front Marítim, tots dos de Barcelona, i el premi per la votació popular ha anat a parar a mans dels participants de l’Institut Santiago Sobrequés i Vidal, de Girona.

El concurs està dirigit a professors i alumnes de segon cicle d’educació secundària obligatòria (ESO) i de batxillerat. En la final, els alumnes participants van defensar davant del jurat els treballs cristal·logràfics que havien dut a terme i van exposar la metodologia científica per obtenir-los.

El grup de l’Institut Berenguer d’Entença (Hospitalet de l’Infant) van guanyar el segon premi al pòster/exposició.

En aquesta edició hi han participat 50 centres, vuit  dels quals són de les comarques tarragonines. Per poder tirar endavant aquesta proposta els professors de secundària reben sessions de formació a la Facultat de Química de la URV, en les quals se’ls ofereixen conceptes fonamentals de cristal·lografia i cristal·lització que els van  permetre explicar als seus alumnes els procediments que havien de seguir per dur a terme les experiències de cristal·lització i obtenir els cristalls per participar en el concurs. Després d’un temps de treball dels alumnes als centres, ajudats pels professors i assessorats pels membres dels equips de recerca de les universitats, els instituts van seleccionar els treballs. Els alumnes no només havien de mostrar els cristalls obtinguts sinó que també van haver de  preparar un pòster científic per explicar el procés que van seguir, el treball realitzat i els resultats.

L’acte d’exposició i lliurament dels premis es va fer aquest passat divendres, dia 24, al Museu Agbar de les Aigües de Cornellà de Llobregat. L’equip organitzador de la Universitat Rovira i Virgili ha estat format per Magdalena Aguiló, Maria Cinta Pujol i  Rosa Maria Solé del  Grup de Física i Cristal·lografia dels Materials de la URV.