23/06/2021

Es presenta l’estat actual de les Guies de Nutrició i Diabetis tipus 2 per a Europa

El document estableix recomanacions nutricionals per a persones amb la malaltia i per a professionals de salut que les tracten. En la seva confecció hi participa el catedràtic de la URV Jordi Salas-Salvadó. La presentació s’ha fet en el marc del 38è Simposi Internacional de Nutrició i Diabetis, que se celebra fins al 24 de juny

Oferir orientacions nutricionals als pacients diagnosticats amb diabetis tipus 2 i també al col·lectiu de professionals que els tracten. Aquest és l’objectiu de les Guies de Nutrició i Diabetis tipus 2 per a Europa, l’estat de les quals s’ha presentat i debatut aquests dies en el marc del 38è Simposi Internacional de Nutrició i Diabetis que des de dilluns i fins demà 24 de juny se celebra per primer cop de forma virtual degut a la pandèmia. A la trobada, organitzada pel Grup d’Estudi de Diabetis i Nutrició (DNSG), de l’Associació Europea per a l’Estudi de la Diabetis (EASD), hi participen prop de 500 professionals i estudiants dels àmbits de la nutrició, la diabetis i la recerca, de més de 40 països.

Les noves Guies de Nutrició per a la Diabetis tipus 2 serviran per aconseguir uns bons hàbits dietètics que acompanyin durant el tractament de la malaltia i que també serveixin per fer prevenció. La diabetis tipus 2 és una malaltia crònica que es caracteritza per l’augment dels nivells de sucre en sang, a causa de la incapacitat del cos de produir o poder utilitzar de manera adequada la pròpia insulina. És el tipus de diabetis més freqüent, acostuma a aparèixer en edat adulta i normalment va associada al sobrepès i l’obesitat.

Després que Jim Mann, professor de Medicina de la Universitat d’Otago (Nova Zelanda), fes un resum històric sobre aquests protocols, Andreas F. H. Pfeiffer, professor d’endocrinologia i diabetis al Charité University Hospital (Alemanya), va presentar l’estat de les noves Guies de la Diabetis tipus 2 per Europa, que estableixen unes recomanacions per grups de macronutrients (carbohidrats, proteïnes i greixos). Respecte als carbohidrats, recomanen que les persones diagnosticades amb diabetis tipus 1, tipus 2 o pre-diabetis consumeixin aliments rics en fibra (almenys 35 grams al dia), que poden obtenir dels farinacis integrals (arròs, pasta, pa…), verdures, fruites, llegums, llavors i fruita seca. També es recomanen els aliments fortificats en fibra o els suplements dietètics, en cas de no arribar a la recomanació de 35 grams al dia només amb la dieta.

Respecte als greixos, la recomanació és prioritzar el consum de greixos monoinsaturats i poliinsaturats provinents d’aliments d’origen vegetal en comptes de greixos saturats o trans. Els greixos d’origen vegetal es poden obtenir d’olis vegetals, fruita seca, llavors, peix blau i alvocat. Per tal d’evitar greixos saturats, es recomana evitar el consum de carns processades, mantega, oli o greix de coco o greixos afegits a productes ultraprocessats. S’ha observat que quan es reemplacen els greixos saturats i trans per greixos monoinsaturats i poliinsaturats milloren els nivells de glucosa en sang.

Pel que fa a les recomanacions de proteïnes, a les persones diabètiques (menors de 65 anys) que tinguin un pes estable o normal se’ls hi recomana una ingesta del 10 al 20% de proteïnes segons la seva ingesta calòrica diària. I a les persones majors de 65 anys, del 15 al 20%. En canvi, en persones diabètiques amb sobrepès o obesitat que estiguin seguint una dieta reduïda en calories, la recomanació és que ingereixin del 23 al 32% del seu consum calòric total diari.

En el moment actual s’estan perfilant les recomanacions en relació a aliments i patrons alimentaris per a la població, la ingesta de suplements alimentaris per diabètics, el paper dels edulcorants i altres recomanacions. Es preveu que les guies europees es presentin com a definitives al següent simpòsium internacional que es farà el proper any a Grècia.

En base a això, les recomanacions generals per tal d’evitar la diabetis mellitus tipus 2, són seguir una hàbits alimentaris i estil de vida saludables, perdre pes en cas de sobrepès o obesitat i seguir les recomanacions d’ingerir una gran quantitat de verdures, fruites, llegums, cereals integrals (pa, pasta, arròs…), fruita seca i evitar el consum de carns processades i greixos saturats.

El Catedràtic de nutrició de la URV Jordi Salas-Salvadó forma part del comitè internacional que està definint la confecció i redacció d’aquestes guies, i ha col·laborat activament amb les revisions sistemàtiques i meta-anàlisi de tots els estudis publicats a revistes científiques en relació a la nutrició i a l’alimentació de la persona diabètica. Alguns d’aquests articles científics ja han estat publicats en els darrers anys a diferents revistes internacionals.