05/12/2023

Identifiquen factors psicològics que expliquen l’excés de medicació en adolescents amb dolor crònic

L'estudi de la Universitat Rovira i Virgili demostra la importància dels pensaments en la gestió d'aquesta problemàtica en joves de 12 a 18 anys

Un estudi realitzat per investigadors i investigadores de la Càtedra de Dolor Infantil de la Universitat Rovira i Virgili ha identificat factors psicològics que expliquen, en part, l’ús de medicaments per controlar el dolor entre la població adolescent que el pateix de manera crònica. La investigació, per tant, evidencia que per millorar el tractament i la gestió del dolor crònic cal tenir en compte aquests factors psicològics, com ara l’ansietat i, sobretot, els pensaments negatius que acostumen a tenir les persones amb dolors persistents.

“L’estudi mostra que, més enllà de la intensitat i la interferència del dolor, els pensaments negatius, catastròfics, que hi tenen relació expliquen significativament l’ús de medicaments pel dolor. Les dades posen de manifest que potser els fàrmacs no s’utilitzen adequadament, com es podria esperar en funció de la intensitat o de l’impacte del dolor “, assegura Jordi Miró, director de la Càtedra de Dolor Infantil i coordinador del grup de recerca ALGOS de la URV.

Segons Miró, els pensaments catastròfics, és a dir, que el pacient faci una muntanya del que li està succeint, que pensi en possibles repercussions futures o que mostri desconfiança en la capacitat pròpia per fer-hi front, és el que fa que es percebi el dolor com a més intens i que es faci un abús de la medicació. Són els i les adolescents amb aquests pensaments més negatius els que prenen medicaments amb més assiduïtat.

Jordi Miró explica que, si aquestes dades es confirmen en futures investigacions, “els programes de tractament hauran de tenir molt en compte els pensaments dels pacients, ja que si s’aconsegueix modificar-los, fer que tinguin una actitud menys negativa, es podrà ajudar a gestionar millor el dolor i a utilitzar la medicació d’una manera més adient”.

L’estudi ha estat realitzat a partir d’enquestes a 320 adolescents de 12 a 18 anys de Reus que formen part d’un estudi epidemiològic longitudinal en escoles i instituts iniciat fa cinc anys pel grup de recerca ALGOS, en què es recullen periòdicament dades diverses per tenir la màxima informació i així desenvolupar programes que millorin la prevenció i el tractament del dolor crònic.

En aquest sentit, el Camp de Tarragona compta amb el programa per a l’estudi i el tractament del dolor crònic infantil de l’hospital Sant Joan de Reus, gestionat per l’equip de Jordi Miró, un servei gratuït, únic a l’estat i dels pocs en l’àmbit europeu, que des de la Càtedra de Dolor Infantil de la URV reivindiquen per la seva gran utilitat a l’hora de fer front a una problemàtica que va en augment. Segons estudis recents d’aquesta càtedra, el dolor crònic entre la població infantil i juvenil ha augmentat nou punts els últims 15 anys.

Referència:

Roman-Juan J, Sánchez-Rodríguez E, Solé E, Castarlenas E, Jensen MP, Miró J. Psychological factors and pain medication use in adolescents with chronic pain. Pain Med. 2023 Oct 3;24(10):1183-1188. doi: 10.1093/pm/pnad075. PMID: 37341626.