11/03/2019

La Facultat de Química participa del cicle Les fronteres de la química, a CaixaForum Tarragona

Es tracta d'un ventall d’activitats científiques, emmarcades en la commemoració de l'Any Internacional de la Taula Periòdica en què hi participen investigadors i investigadores de la URV

CaixaForum Tarragona és un dels espais on s’ofereixen aquest any activitats científiques en el marc de l’Any Internacional de la Taula Periòdica amb el  cicle de conferències Les Fronteres de la química, que té com a temàtica central la química davant dels reptes de la ciència del segle XXI. El passat 5 de març es va fer el primer dels diàlegs en el qual Anna Company (professora agregada a la UdG)  i Julio Lloret (investigador a l’ICIQ) van conversar sobre el paper dels elements químics en la frontera entre l’energia i la química. És a dir, sobre com la taula periòdica dels elements químics està connectada amb les noves fonts d’energia. La presentació va anar a càrrec de Joan Josep Carvajal, vicedegà de la Facultat de Química URV.

El segon diàleg tindrà lloc aquest proper dimarts, 12 de març a les set de la tarda amb el títol Química i biologia, les fronteres del segle XXI.  En aquest diàleg, Sílvia Osuna (UdG)i Vicent Moliner (Universitat Jaume I)  conversaran sobre de quina manera els diferents elements, en particular els metalls, tenen un paper clau en les biomolècules i en les ciències de la vida. La presentació a càrrec de Núria Ruiz, professora de la Facultat de Química URV

I el dimarts, dia 19,  tindrà lloc l’espectacle  Els secrets de Mendeléiev La frontera entre il·lusionisme, química i educació en quèFernando Blasco (Universitat Politècnica de Madrid) i Miquel Duran (UdG) duran a terme un seguit de jocs de màgia en què repassen diversos aspectes de la taula periòdica dels elements químics, des del seu descobriment fins als elements afegits més recentment.  En aquest cas la presentació a càrrec de Yolanda Cesteros, Degana de la Facultat de Química URV.

Activitats per als escolars

D’altra banda, també s’organitzen des d’EduCaixa els Matins de Recerca, en col·laboració amb la URV i l’ICIQ.  Adreçat a alumnes de 4t d’ESO a 2n de batxillerat i cicles formatius, divendres dia 3 de maig a les 10 del matí de maig tindrà lloc el col·loqui Química i energia del futur. Hi participaran Francesc Castells i Francesc Díaz (URV) i Julio Lloret Elisabet Romero (ICIQ) en una activitat moderada per  Federico Dattila, també de l’ICIQ . El col·loqui tractarà de la contribució́ de la química en els diferents tipus d’energia actual i futurs. El segon col·loqui, que començarà a les 12.00, anirà adreçat en aquest cas a alumnes de 3r i 4t d’ESO tractarà dels secrets de la taula periòdica i hi participaran Carme Aguilar, Anna M. Masdeu i Mar Reguero (URV) i J. R. Galán-Mascarós (ICIQ). La moderadora serà la investigadora de la URV Núria Ruiz.  Es parlarà de com s’ha arribat a la taula periòdica actual.

Aquest 2019 és l’Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics i per commemorar el 150 aniversari de la seva creació, s’organitzen diverses activitats arreu del món.  L’Institut d’Estudis Catalans (IEC) i la Societat Catalana de Química coorganitzen  juntament amb l’Obra Social “la Caixa” aquestes activitats a Tarragona.  La taula periòdica dels elements químics és un dels èxits científics principals que captura, no tan sols l’essència de la química, sinó també de la física i de la biologia.