28/09/2021

Investiguen el benefici del consum de fruita seca sobre el sistema immunitari

Investigadors de la URV i l'IISPV lideren un projecte internacional per al qual necessiten 110 voluntaris de 40 a 65 anys amb sobrepès que mengin snacks habitualment

La pandèmia de COVID-19 s’ha convertit en un gran desafiament per als sistemes nacionals de salut i ha centrat l’interès en l’activitat del nostre sistema immunitari perquè determina l’evolució i la severitat de la infecció per SARS-COV-2. En aquest context, la immuno-nutrició, o l’efecte dels nutrients i els aliments sobre l’activitat del sistema immunitari, és un tema de creixent interès. Ja s’ha demostrat la importància d’una correcta alimentació en malalties cardiovasculars, així com en l’obesitat i la diabetis. No obstant això, s’obre una nova perspectiva en el camp de la nutrició aplicada a les malalties infeccioses, que suposen la quarta causa de mort al món.

Investigadors del grup de recerca Nutrició i Malalties Metabòliques (NuMeD), de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i l’Institut de Recerca Pere Virgili (IISPV), lideren un projecte internacional per avaluar els beneficis del consum de fruita seca sobre l’activitat del sistema immunitari. En concret pretén demostrar si el seu consum regular pot contribuir a enfortir el nostre sistema immunitari i, per tant, ser una estratègia plausible per reduir el risc d’infecció. A més, els resultats d’aquest estudi permetran identificar alguns dels mecanismes bioquímics i moleculars que explicarien aquest benefici; per tant, contribuirien a tenir un coneixement més gran del funcionament del sistema immunitari i la seva relació amb l’alimentació.

Per aconseguir el seu objectiu, l’estudi comptarà amb 110 voluntaris que entraran en un programa d’intervenció i seguiment nutricional durant 2 mesos. Més concretament, es requereixen homes i dones voluntaris que tinguin entre 40 i 65 anys, amb sobrepès o obesitat, i que siguin consumidors habituals de snacks (galetes, galetes salades, patates fregides i brioixeria).

La investigació està liderada per Mònica Bulló, catedràtica de el Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV, conjuntament amb Jaume Folch i Christopher Papandreou, també investigadors de la URV i de l’IISPV. El grup de recerca que dirigeix Bulló ha contribuït notablement a evidenciar com el consum regular de fruita seca, un aliment característic de la dieta mediterrània ric en molts nutrients, es relaciona amb múltiples beneficis per a la salut cardiovascular i la diabetis.

Ara aquest nou estudi internacional, “Efecte del consum d’ametlles sobre la composició i l’activitat de les cèl·lules mieloides innates i les cèl·lules limfoides”, finançat per Califòrnia Almond Board, es proposa demostrar si el seu consum regular podria afavorir una millor salut de el sistema immunitari.

Les persones que vulguin col·laborar en l’avenç de la recerca en salut, tinguin entre 40 i 65 anys, sobrepès o obesitat, poden contactar amb l’equip investigador a través del telèfon 977 759 388 o del correu electrònic NuMed@iispv.cat, amb l’assumpte “Participació AlmondIS”.