20/12/2021

La dieta mediterrània ajuda a preservar la funció cognitiva en la tercera edat

Segons un estudi fet per la Unitat de Nutrició Humana de la URV-IISPV-CIBERobn, aquesta dieta influeix positivament en les funcions que fan referència a l'atenció, la velocitat de processament i la flexibilitat cognitiva de les persones grans. Els resultats s’han publicat a la revista científica Frontiers in Aging Neuroscience.

El declivi cognitiu és una preocupació de salut pública important, sobretot a mesura que la població envelleix. La falta de salut cognitiva, tal com s’observa en el deteriorament cognitiu lleu i la demència, pot afectar  la salut i el benestar generals d’una persona. La capacitat de pensar, aprendre i recordar amb claredat és un component important de la realització d’activitats quotidianes i el manteniment de la qualitat de vida. Algunes persones grans i les que pateixen deteriorament cognitiu moltes vegades no poden tenir cura de si mateixes o completar les activitats de la vida diària, com ara preparar àpats, gestionar els diners, les tasques domèstiques, etc.

Actualment no hi ha cap tractament eficaç per prevenir el declivi cognitiu, per això  es proposen mesures preventives mitjançant canvis en l’estil de vida, entre els quals hi ha l’alimentació. Estudiar els patrons dietètics permet avaluar les condicions en el món real i les possibles interaccions entre els aliments dins d’enfocaments dietètics complets. No obstant això, fins ara, les recomanacions i mostres cognitives s’han limitat, pel que fa a la ingesta dietètica, especialment a l’impacte en la salut cognitiva de la població anciana a curt termini per falta de proves  científiques.

Davant d’aquest context, la Unitat de Nutrició Humana de la URV-IISPV-CIBERobn ha comprovat la dieta que seguien 6.647 pacients de l’estudi PREDIMED-Plus. L’equip investigador va examinar l’impacte de tres patrons dietètics, incloses les dietes mediterrània, DASH i MIND, sobre els canvis en el rendiment cognitiu després de dos anys de seguiment en població anciana de l’Estat espanyol amb sobrepès o obesitat amb alt risc de malalties cardiovasculars.

La dieta mediterrània es caracteritza per la utilització de l’oli d’oliva com a font principal de greix; consum elevat de verdures, fruites, llegums, cereals integrals o fruita seca rica en components antioxidants, així com quantitats baixes o moderades d’aliments d’origen animal: làctics, carns vermelles i aliments molt processats o amb un alt contingut en sucre.

De la seva banda, la dieta DASH (tractament dietètic per frenar la hipertensió ) es va dissenyar per ajudar a tractar o prevenir la pressió arterial alta (hipertensió). És rica en verdures, fruites i cereals integrals. Inclou productes làctics sense greixos o baixos en greix, peix, aus de corral, llegums i fruita seca, i limita els aliments rics en greixos saturats, com ara les carns grasses i els productes làctics sencers.

I finalment, la dieta MIND (dieta mediterrània i DASH d’intervenció per al retard neurodegeneratiu) combina els patrons dietètics anteriors, dieta mediterrània i DASH. Hi destaquen els aliments específicament pensats per ajudar la salut del cervell i reduir el risc de deteriorament cognitiu i demència, com ara verdures de fulla verda, fruita seca i fruita vermella.

Part de l’equip investigador que ha format part de l’estudi. D’esquerra a dreta: Nancy Babio, Jordi Salas-Salvadó, Stephanie K. Nishi, Carlos Gómez-Martínez i Jiaqi Ni.

Durant l’estudi es van dur a terme vuit proves neuropsicològiques estandarditzades, i també una avaluació global de la salut cognitiva. La dieta es va avaluar amb un qüestionari que preguntava als participants sobre els aliments que havien consumit durant l’any anterior.

Els resultats van mostrar que les persones que es van situar al terç superior pel que fa al seguiment de la dieta mediterrània van obtenir puntuacions més altes en les proves relacionades amb la funció cognitiva general i executiva durant un període de dos  anys. Anàlisis posteriors van suggerir que els beneficis cognitius estaven relacionats amb el consum d’aliments rics en greixos saludables, com l’oli d’oliva. El seguiment de la dieta MIND també es va associar positivament amb la salut cognitiva, però aquesta observació beneficiosa només es va observar en una prova de memòria de treball. En canvi, un compliment millor de  la dieta DASH no es va associar amb la funció cognitiva de la població actual. Aquests resultats indiquen que, fins i tot a curt termini, seguir la dieta mediterrània beneficia la funció cognitiva en la vellesa.

Aquest estudi, els resultats dels quals s’han publicat a la revista científica Frontiers in Aging Neuroscience, dona suport als beneficis de de la dieta mediterrània en la salut, i la necessitat de futures investigacions per continuar esbrinant l’impacte que pot tenir en la salut cognitiva i oferir recomanacions clares basades en proves científiques.

El treball l’han realitzat Stephanie K. Nishi, becària postdoctoral dels Instituts Canadencs de Recerca en Salut (CIHR) i professora visitant de la Unitat de Nutrició Humana del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la Universitat Rovira i Virgili (URV) en col·laboració amb Jordi Salas-Salvadó, professor i director, i Nancy Babio, professora agregada, tots dos també de la Unitat de Nutrició Humana del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV. Aquest equip forma part del Centre d’Investigació Biomèdica Xarxa de Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició (CIBERobn) i de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV-CERCA). L’estudi s’ha dut a terme amb la col·laboració d’investigadors del consorci PREDIMED-Plus.

Referència bibliogràfica : Nishi SK, Babio N, Gómez-Martinez C, et al. Mediterranean, DASH, and MIND Dietary Patterns and Cognitive Function : The 2-Year Longitudinal Changes in an Older Spanish Cohort. Frontiers in Aging Neuroscience, 2021;13. DOI: 10.3389/fnagi.2021.782067.