02/09/2020

La Fundació la Caixa finança amb prop d’un milió d’euros un projecte per combatre l’obesitat i la diabetes

La recerca, encapçalada per la investigadora Sònia Fernández-Veledo, ha estat una de les 25 propostes triades en la convocatòria Recerca en Salut 2020

Imatge del Grup de Recerca en Diabetis i Malalties Metabòliques Associades.

“Nova connexió metabòlica intestí-teixit adipós-cervell com a diana terapèutica per combatre l’obesitat i la diabetis” és el títol del projecte d’investigació liderat per la investigadora Sònia Fernández-Veledo, que ha rebut 998.900 euros de la Fundació la Caixa en el marc de la convocatòria Recerca en Salut 2020. La investigadora és responsable del grup de recerca en diabetis i malalties metabòliques associades DIAMET del Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV), CIBER de Diabetis i Malalties Metabòliques Associades (CIBERDEM), Hospital Universitari de Tarragona Joan XXIII i Universitat Rovira i Virgili.

El projecte – l’únic que ha rebut finançament a la demarcació de Tarragona- proposa una visió integradora del procés amb un disseny que va des de l’experimentació animal fins estudis aplicats al pacient amb obesitat i diabetis.

18 milions per a 25 projectes

La Fundació ”la Caixa” dota amb 18 milions d’euros 25 projectes premiats en la tercera Convocatòria de Recerca en Salut. Des del començament del programa, el 2017, l’entitat ha destinat prop de 50 milions d’euros a 75 investigacions innovadores i de gran impacte social, en l’única convocatòria d’àmbit ibèric d’ajuts a la investigació en salut. L’elevada dotació destinada a aquestes iniciatives les converteix en grans oportunitats per poder portar a terme investigacions punteres i transformadores. En total se n’havien presentat 600 propostes liderades per investigadors i investigadores d’universitats i centres de recerca sense ànim de lucre d’Espanya i Portugal.

La Fundació ”la Caixa”, a través d’aquesta Convocatòria de Recerca en Salut, pretén impulsar la recerca de projectes de centres nacionals en col·laboració amb d’altres d’internacionals, amb la voluntat d’aportar resultats en benefici de la salut i contribuir al benestar de les persones.

Dels 25 projectes seleccionats, quatre s’emmarquen dins del camp de les malalties cardiovasculars; cinc, en el de les malalties infeccioses; quatre se centren en les malalties oncològiques; set, en l’àmbit de les neurociències, i els últims cinc se situen en el camp de les tecnologies facilitadores del desenvolupament de les ciències biomèdiques.

Pel que fa a la procedència dels projectes seleccionats, 19 provenen de centres de recerca, universitats i hospitals de l’Estat espanyol, i els altres 6, de centres de Portugal. D’altra banda, 14 d’aquests estan en consorci amb centres internacionals de països com ara Alemanya, Dinamarca, Estats Units, França, Mali, Països Baixos, Regne Unit, República de Corea i Suïssa.