24/09/2019

La Nit Europea de la Recerca torna a Tarragona amb el lema “La recerca, l’element clau”

La URV coordina el projecte a les comarques de Tarragona. Junt amb els instituts de recerca participen en aquesta iniciativa, que té lloc en 300 ciutats europees. Divendres es faran més de trenta tallers científics a Tarragona amb un centenar d’investigadors i investigadores i hi haurà activitats prèvies als instituts i xerrades a Reus, aquest dissabte

Una imatge de l'edició de 2018, a la plaça Corsini.

Un centenar d’investigadors i investigadores de la Universitat i els instituts de recerca del territori intervindran en la Nit Europea de la Recerca, un esdeveniment públic dedicat a la divulgació de la recerca que té lloc cada any en 300 ciutats de 30 països d’Europa alhora i que, per segona vegada, s’organitza a les comarques de Tarragona.

Els objectius d’aquesta activitat, impulsada per la Comissió Europea des del 2005, són promoure el reconeixement públic dels investigadors, donar a conèixer la importància de la seva feina per a la societat, evidenciar que la recerca, en totes les seves disciplines, és fascinant, i explicar i mostrar la recerca i els investigadors i investigadores que hi ha al darrere.

Enguany diferents instituts de secundària i les ciutats de Tarragona i Reus en seran protagonistes els dies 26, 27 i 28 de setembre sota el lema “La recerca, l’element clau”. Amb motiu de l’Any Internacional de la Taula Periòdica, la Universitat Rovira i Virgili coordina el projecte a les comarques del sud de Catalunya, junt amb l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) i l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES). Les institucions han dissenyat activitats per al públics diversos: tallers i xerrades als instituts —dijous, dia 26—, tallers a la plaça Corsini de Tarragona — divendres, dia 27— i xerrades divulgatives que es faran a Reus dissabte, dia 28 .

Aquest any hi haurà 30 tallers i més de 100 investigadores i investigadors que hi prendran part.

Les activitats del dia 27 de setembre a Tarragona, el dia central de la Nit Europea de la Recerca, tenen com a destinataris diversos públics i impliquen el contacte directe entre investigadors i audiència a través de tallers que combinen l’educació científica i la participació directa. S’impartiran 34 tallers de diferents disciplines a la plaça Corsini de la ciutat, que permetran al públic de totes les edats circular de l’un a l’altre. Inclouen aspectes relacionats amb pràcticament totes les disciplines científiques, enguany amb una atenció especial a la taula periòdica dels elements, però no només. A banda dels tallers i de manera simultània, a les 17.30 h hi haurà un berenar amb ciència, que compta amb la col·laboració dels paradistes del Mercat Central.

L’Ajuntament de Tarragona, a través de la Conselleria d’Educació i l’Institut Municipal d’Educació de Tarragona (IMET), junt amb el Mercat Central, en són els col·laboradors principals. L’empresa Asesa i la Diputació de Tarragona en són patrocinadores, a més  de les empreses Borges i Siurana, l’Ajuntament de Reus i l’Associació per a la Divulgació Científica del Camp de Tarragona.

Actes previs als instituts i xerrades divulgatives a Reus

Com a activitat prèvia,  dijous, dia 26, el dia abans de la Nit Europea de la Recerca, investigadors i investigadores del programa de beques Marie Sklodowska Curie de la Comissió Europea Marie Curie faran xerrades i tallers de diferents disciplines als instituts que ho han sol·licitat.

El matí de dissabte, 28 de setembre, s’organitzarà una sessió de xerrades divulgatives al Castell del Cambrer a partir de les 12 amb la participació d’investigadors i investigadores de la Universitat i dels centres de recerca. Aquesta activitat la coordina l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili.

Un projecte conjunt a Catalunya

Diverses institucions de recerca catalanes s’han proposat celebrar la Nit de la Recerca de manera conjunta després que la Comissió Europea els hagi atorgat el segell de Nit Associada, que valora la qualitat del projecte. D’aquesta manera, les activitats que es faran en diversos punts de Catalunya formaran part del mapa de propostes de divulgació que ompliran les places i carrers d’Europa els propers 27 i 28 de setembre.

El projecte Catalan European European Researchers’ Night és una proposta de dos anys similar a cada edició, el 2018 i el 2019. A banda de la URV, hi ha la UdG, que coordina el projecte català, la UB, la UAB, la UdL i l’ISGlobal. La proposta de la Nit de la Recerca a Catalunya va rebre l’any passat el segell de Nit Associada, que atorga la Unió Europea.

Coneix la taula periòdica i exposició de fotografia científica

D’altra banda, al Mercat de Tarragona s’hi pot visitar el que és l’inici d’un projecte per donar a conèixer la taula periòdica que han impulsat l’ICIQ i la Facultat de Química de la URV. Es tracta d’un pòster de a taula periòdica en la que cada element s’identifica amb un objecte de la vida quotidiana i una sèrie de cubs sobre diversos elements químics.  Cada cub representa un element químic i conté informació sobre l’element, proporcionada per les escoles i instituts de la província de Tarragona. El pòster i els cubs formen part del projecte de llançament d’un àlbum de cromos de la taula periòdica el proper mes d’octubre.

També a l’interior del Mercat,  fins a l’11 d’octubre, s’hi pot veure l’exposició #FOTORECERCAURV19, amb un recull de les imatges presentades al IV Concurs de Fotografia a les Xarxes Socials. La mostra aplega les imatges guanyadores i presentades en la categoria general, en la categoria micro i en la categoria taula periòdica. En total, són 25 fotos que ensenyen la recerca i les activitats de divulgació científica de la Universitat Rovira i Virgili.