27/05/2021

La qualitat nutricional dels aliments sense gluten a base de cereals és inferior respecte als que sí que en tenen

Un grup investigador de la Unitat de Nutrició Humana de la URV i estudiants del grau de Nutrició han avaluat el preu i la qualitat nutricional dels productes amb i sense gluten a través de l'algorisme en el qual es basa el Nutri-score. Pel que fa al preu, els productes sense gluten poden ser fins a quatre vegades més cars

La qualitat nutricional d’aliments sense gluten a base de cereals pot arribar a ser inferior respecte als seus anàlegs amb gluten. Així ho suggereixen els resultats recents d’un estudi realitzat per dietistes-nutricionistes de la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili (URV), publicat en la revista científica Food and Function.

El tractament de la malaltia celíaca consisteix en una dieta estricta exempta de gluten per a tota la vida, que ha de ser variada i equilibrada. L’evidència existent mostra que la composició nutricional dels productes sense gluten varia respecte als seus anàlegs. De fet, aquestes diferències es noten comparant la informació nutricional de l’etiquetatge obligatori: contingut calòric, greixos totals i saturats, hidrats de carboni, sucres, proteïnes i sal. No obstant això, la població no sol comprendre correctament aquesta informació nutricional de l’etiquetatge nutricional obligatori. En aquest sentit, en els últims anys la recerca científica ha suggerit que l’ús d’etiquetatges frontals ajudaria els consumidors a identificar la qualitat nutricional dels productes i d’aquesta manera contribuiria a millorar la seva cistella de la compra. Segons els autors de l’estudi, “un dels etiquetatges que ha demostrat ser més efectiu en aquest aspecte és Nutri-Score”.

L’algorisme del sistema Nutri-Score es basa en el contingut nutricional per cada 100 grams d’aliment. Aquesta puntuació permet classificar als aliments en cinc categories que van de la lletra A a l’E, la primera de color verd i l’última de color vermell, que representen una millor o pitjor qualitat. L’ús de l’etiquetatge frontal per al consumidor permet comparar els productes alimentaris d’una mateixa categoria en funció de la seva qualitat nutricional.

Una imatge de l’equip investigador que ha avaluat els productes.

L’objectiu d’aquest treball ha estat comparar la qualitat nutricional de 358 productes sense gluten respecte a 358 anàlegs a través de l’algorisme Nutri-Score. També s’ha comparat el preu entre tots dos grups i si existia correlació entre qualitat nutricional i el preu en cadascun dels grups i categories d’aliments estudiades.

Els resultats suggereixen que la qualitat nutricional dels productes sense gluten, en la seva majoria, és menor a la dels seus anàlegs amb gluten, especialment en el cas de les pastes, el pa de motlle i la barreja de farines. Només alguns productes sense gluten (galetes farcides de xocolata, croissants  i torrades) han mostrat tenir una millor puntuació que els mateixos productes amb gluten. No obstant això, aquesta millor qualitat dels productes sense gluten no implica que sigui un aliment saludable, ja que, aquests casos inclouen productes que es troben en les categories C, D o E, segons l’algorisme Nutri-Score.

Pel que respecta al preu, aquest és consistentment major en els productes sense gluten arribant a quadruplicar el preu. En la majoria dels casos, el preu dels productes no es va correlacionar amb una millor qualitat nutricional, és a dir, que productes més cars no implicaven tenir un millor perfil nutricional.

El grup investigador destaca la importància de seguir una dieta sense gluten saludable en cas de patir celiaquia i encoratja a aquestes persones a consumir més aliments que per naturalesa pròpia no continguin gluten, com a llegums, fruites i verdures, i també cereals integrals, com l’arròs, el blat de moro, el blat negre, el mill i la quinoa. D’aquesta manera, s’aconseguiria una major aportació de fibra i nutrients beneficiosos prevenint possibles malalties i deficiències.

Finalment, l’anàlisi d’aquests productes mitjançant l’etiquetatge Nutri-Score “permetria al consumidor detectar ràpida i fàcilment la qualitat nutricional, i al mateix temps això encoratjaria als fabricants a millorar la qualitat nutricional dels productes sense gluten” afirmen els autors de l’estudi. De moment, atès que molts d’aquests productes processats i envasats sense gluten tenen una baixa qualitat nutricional, haurien de consumir-se només ocasionalment en una dieta balancejada sense gluten.

El treball ha estat realitzat per les dietistes-nutricionistes Sara de les Heras-Delgado, Adoración de les Neus Alies-Guerrer i Esther Cendra-Duarte, sota el lideratge dels Nancy Babio, professora i coordinadora del Grau de Nutrició Humana i Dietètica de la URV, i investigadora del CIBEROBN i del IISPV;  i Pablo Hernández-Alonso, de l’Institut de Recerca Biomèdica de Màlaga. Els dos investigadors pertanyents a la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili dirigida pel catedràtic Jordi Salas-Salvadó han col·laborat en aquesta recerca amb Esther Roger i Elisenda Vílchez, tots dos membres de la Associació Celíacs de Catalunya.

Referencia bibliográfica:  De Las Heras-Delgado S, Alías-Guerrero ALN, Cendra-Duarte E, Salas-Salvadó J, Vilchez E, Roger E, Hernández-Alonso P, Babio N. Assessment of price and nutritional quality of gluten-free products versus their analogues with gluten through the algorithm of the nutri-score front-of-package labeling system. Food Funct. 2021 Apr 20. doi: 10.1039/d0fo02630a.