15/12/2023

La URV aprova un pla per incrementar el català a la recerca

És el primer document d'aquestes característiques dut a terme per una universitat catalana. El pla es va aprovar en un nou Cafè de Llengües, que va analitzar els reptes i les oportunitats del català a la ciència

El Consell de Direcció de la URV ha aprovat el Pla d’increment de la recerca en català (PIREC), elaborat per la Comissió de Política Lingüística, el primer d’aquestes característiques dut a terme per una universitat catalana. El document, que és una de les actuacions previstes al Pla de política lingüística de la URV per al 2023-2026, es proposa augmentar la presència de la llengua catalana en les activitats de recerca, de transferència del coneixement i de divulgació científica a la URV.

Entre altres accions, el PIREC vol incentivar l’ús de la llengua pròpia a les tesis doctorals i als TFM, millorar la valoració de la recerca en català i facilitar-ne la publicació, vetllar perquè les activitats de divulgació científica de la URV es duguin a terme preferentment en català, i sensibilitzar els agents implicats sobre aquests objectius.

Cafè de Llengües sobre el català a la recerca

Precisament per presentar el PIREC, la URV ha organitzat aquest dijous al migdia, al campus Catalunya, la taula rodona “L’increment del català a la recerca: reptes i noves oportunitats”.

Moderada pel comissionat de Política Lingüística i Publicacions de la URV, José Antonio Moreno, hi han participat Marina Massaguer (sociolingüista i assessora en polítiques lingüístiques del Departament de Recerca i Universitats), Urbano Lorenzo (vicecerector de Política Científica i Projectes Interdisciplinaris de la URV), Maria Font (membre de la Comissió de Política Lingüística de la URV) i Joan Santanach (delegat del rector per a Política Lingüística a la UB).

Durant l’acte s’ha constatat la manca d’incentius dels investigadors catalans per publicar recerca en català en termes de carrera acadèmica, vista la discriminació que pateix la llengua pròpia en les valoracions de l’AQU. A més de la millora d’aquests criteris de valoració, també s’han posat sobre la taula altres línies d’acció, com ara publicar simultàniament en català i anglès (a través de la intel·ligència artificial) o generar més converses científiques especialitzades dins el domini lingüístic.