08/07/2020

La URV busca mentores per al projecte Inspira STEAM de foment de les vocacions científiques entre les noies

Investigadores de l’ETSE i l’ETSEQ organitzen i coordinen aquesta iniciativa a Tarragona dirigida a alumnes sisè de primària

Despertar vocacions científiques i tecnològiques, especialment entre les noies, és l’objectiu principal del projecte Inspira STEAM, una iniciativa pionera basada en accions de sensibilització i mentoria, que imparteixen de forma desinteressada dones professionals del món de la investigació, la ciència i la tecnologia. La Universitat Rovira i Virgili s’ha adherit al projecte en aquest curs 2019-20,  i seguirà participant-hi aquest proper curs. Ara busca mentores i també mentors que vulguin anar als centres a parlar de la seva experiència i fomentar les STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Maths) entre l’alumnat de sisè de primària.

Inspira està coordinat a nivell de l’Estat espanyol per la Universitat de Deusto des de el 2016 i la URV lidera, organitza i coordina el projecte a la província de Tarragona a través de l’ETSE i l’ETSEQ, de la mà de la investigadora del Departament d’Enginyeria Mecànica Cristina Urbina. A la demarcació aquest curs passat s’hi han adherit 11 escoles amb la participació de més de 500 nois i noies i 44 mentores, 15 de les quals són de 6 departaments diferents de la Universitat.

El cor de el projecte Inspira són les mentores, i també mentors que, de manera voluntària, acosten el seu dia a dia a noies i nois a través de 6 sessions de treball en horari lectiu. Totes les mentores són científiques i tecnòlogues, que desenvolupen la seva activitat professional en diferents àmbits: acadèmic, empresarial, investigació, gestió, etc. Durant les sessions de treball s’aborden temes com els estereotips que ens envolten, la feina o dones i ciència al llarg de la història. Amb aquestes trobades entre mentora i noies es vol ajudar a dissipar dubtes i objeccions sobre les professions en ciència i tecnologia, a aclarir les seves motivacions i afermar la seva autoestima per iniciar aquest camí professional, si així ho desitgen.

Les persones que vulguin participar com a voluntàries en el projecte i els centres escolars que vulguin acollir les sessions ja es poden inscriure fins al 30 de setembre o posar-se en contacte amb l’equip de Tarragona que coordina l’activitat.

El nombre d’estudiants que opten per una formació tecnològica decreix cada any, sobretot entre el col·lectiu femení. Tot i que el 54,3% del total d’estudiants del sistema universitari espanyol són dones, la seva presència a les titulacions tècniques com Enginyeria i Arquitectura decau al 26,4% (a Tarragona només un 18% dels alumnes fa carreres d’enginyeria, i d’aquest 18%, nomes un 20% són dones).

A nivell de l’Estat, hi ha gairebé 4.000 homes i dones implicats en el projecte, a més de 125 escoles i més de 350 mentors treballant de manera altruista en aquesta iniciativa. Inspira STEAM és un projecte promogut per la Universitat de Deusto, que compta amb la col·laboració de Innobasque a Euskadi; Edenway i la Universitat Rovira i Virgili a Catalunya;  CIOnet a Madrid, la UCA i la Universitat de Jaén  a Andalusia;  la Universitat de Vigo i la de la Corunya a Galícia; la Universitat d’Oviedo a Astúries; la UCAM a Múrcia  i el finançament de les tres diputacions forals: Biscaia, Guipúscoa i Àlaba, a més de l’Ajuntament de Sant Sebastià, Roche, Barcelona Activa, Silk, HP Foundation, BBK, Dow, Dupont, i Elyx Polymers.