31/01/2017

La URV llança la sèrie “Ciència en 1 minut” per explicar conceptes científics de forma ràpida i comprensible

La Unitat de Comunicació Científica de la URV ha elaborat durant el 2016 una nova eina educativa i de divulgació. Es tracta d'una sèrie de 12 vídeos que, amb el suport d’il·lustracions animades i en poc més de 60 segons, donen resposta a dubtes científics. Investigadors de la Universitat han assessorat en el contingut d’aquestes càpsules audiovisuals, que es difonen a través de Youtube

Què són els líquens? Com funciona l’ibuprofèn? Com es creen paraules noves? Aquests són alguns dels temes que troben resposta científica en la sèrie Ciència en 1 minut, càpsules de vídeo de curta durada que es poden veure a través del canal Youtube de la Universitat Rovira i Virgili i que ha elaborat la Unitat de Comunicació Científica de la URV (ComCiència), amb l’assessorament dels seus investigadors.

Com actua l'ibuprofèn

Amb el suport d’una animació gràfica, d’estil modern i clar, i prioritzant el rigor científic, cada capítol explica, de forma senzilla, un concepte científic relacionat amb algun dels grups o àmbits clau de la Universitat. L’objectiu d’aquest projecte és apropar la ciència –en qualsevol dels seus vessants- a tot tipus de públic i fer-la comprensible.

Les càpsules són accessibles a tothom, i s’han pensat com una eina didàctica que pot ser útil per explicar continguts científics a estudiants de Primària, ESO, Batxillerat i cicles formatius, així com a públic universitari i general.

Com es converteix un teixit en un sensor

Durant l’any 2016 s’han realitzat 12 càpsules que expliquen els següents temes: Com actua l’ibuprofèn?; Prebiòtics i probiòtics; Com es genera diner bancari?; Com es fabrica el biodièsel?; Com actuen els sulfits?; Què són els líquens?; Colesterol i arteriosclerosi; Com es policromen les escultures?; Com es creen paraules noves?; El nas electrònic; Com actua el gluten? i Com es converteix un teixit en un sensor?.

Els vídeos, que també estan penjats en espanyol i en anglès, han estat elaborats amb el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT), i està previst realitzar-ne de nous durant l’any 2017.

Els episodis de Ciència en 1 minut serveixen, també, com a complement del vídeoblog científic Pregunta a la Plaça, que té l’objectiu de resoldre dubtes quotidians que troben la seva resposta en la recerca que es realitza a la URV. La sèrie, de 12 capítols amb un caràcter marcadament desenfadat, està conduïda per la periodista Anna Plaza.