22/12/2022

La URV organitza tallers per despertar vocacions en el marc del programa Fem Recerca!

Des del mes d'octubre i fins a finals de gener alumnes de diferents centres educatius de la demarcació assisteixen a xerrades i tallers científics per viure i experimentar la ciència de prop

Apropar els estudiants de secundària al món universitari. Aquest és l’objectiu del programa de tallers Fem Recerca!, que organitza la URV. Es tracta de propostes experimentals de diferents temàtiques adreçats a estudiants de secundària que es realitzen a diferents campus de la universitat. Amb aquestes sessions, que van començar a l’octubre i s’allargaran fins al mes de gener, es busca incentivar l’interès per la recerca i la seva aplicació als estudis universitaris.

‘Ciència sense bata blanca’, ‘Biomolècules: el trencaclosques de la vida’ o ‘Enginyeria Mecànica assistida per ordinador’ són algunes de les propostes que es duen a terme en l’edició d’enguany. En total hi ha una quinzena d’activitats que ofereixen diferents facultats i centres de la universitat. Els laboratoris de l’ETSEQ acullen alguns dels experiments, com el de la producció d’acetat de sodi.

La producció d’acetat de sodi s’aconsegueix ajuntant vinagre amb bicarbonat de sodi utilitzant eines com cristal·litzadors, agitadors magnètics i filtres per treure la impurificació del vinagre i fer la barreja. “Vull ser químic i el taller m’ha semblat interessant. M’ha agradat molt anar experimentant pas a pas i saber com funciona el laboratori i la metodologia de l’experiment”, explica Miquel Pereira, estudiant de batxillerat de l’Institut Cambrils. El professorat també valora la importància de participar en aquest programa. “Activitats com aquestes els beneficien perquè els permet conèixer el món de la universitat i motivar-los en les ciències”, assegura Montse Llauradó, professora del mateix centre.

Un moment del taller sobre producció d’acetat de sodi.

Un altre dels tallers que es realitza als laboratoris de l’ETSEQ és ‘Com escollim el material d’un patinet?’. Òscar Hernández, Marc Casasayas i Josep Gironès, de l’Institut Cambrils, són alguns dels estudiants de batxillerat que hi han participat. La sessió consisteix en una introducció al programa Autodesk Inventor. “A través dels càlculs de les dades que ens han facilitat, hem fet proves variant la massa de la persona sobre el patinet fins a arribar als resultats i hem comprovat que l’alumini pot ser un bon material per fabricar un patinet”, detallen. Els estudiants consideren aquest taller “una bona experiència que ens ha servit per consolidar el que sabíem i ens ha fet recordar bastant el temari del curs anterior”.

Un moment del taller ‘Com escollim el material d’un patinet?’

Mar Vázquez, estudiant i investigadora del Grau d’Enginyeria Mecànica, afirma que “aquestes activitats són una molt bona opció per obrir la URV als estudiants que ara entren a la universitat i apropar-los a la matèria universitària”. Satisfeta de dinamitzar el taller i de poder ensenyar a futurs universitaris, conclou que “iniciatives com aquesta ajuden a ampliar els coneixements”.