10/02/2022

La URV se suma a les activitats del Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència

Xerrades, tallers divulgatius i unes jornades de la dona a la neurociència, són algunes de les activitats que s'organitzen aquests dies

Investigadores de diferents departaments de la Universitat participen de les activitats del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència. Des del Departament de Psicologia s’organitzen les terceres jornades de la Dona a la Neurociència que comptarà amb la participació de la directora de l’Observatori de la Igualtat de la URV, Imma Pastor que tractarà de les desigualtats de gènere en l’àmbit de la ciència i sobre la importància de visibilitzar a les dones científiques. Investigadores de la UB, la UAB, la Universitat de Roma i de la URV prendran part al simposi de joves neurocientífiques. La jornada es farà aquest dijous a la tarda en línia i requereix inscripció prèvia.

Xerrades a centres educatius

Nou investigadores de la Universitat participaran al programa “100tífiques”, una iniciativa de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute for Science and Technology (BIST), amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya que ofereix més de 150 xerrades divulgatives simultànies per part de més de 180 investigadores del món de l’empresa i de centres de recerca i universitats a 100 escoles de Catalunya. Es mobilitzen més de 15.000 alumnes de 6è de primària i 1r d’ESO. Hi prendran part les investigadores de la URV Marta Sales, Aida Valls, Montserrat Marquès, Laia Beltran, Maria Garcia Altares, Jordina Balaguer, Marina Mosquera (URV-IPHES), Raquel Cumeras (URV-IISPV), i Elisabet Vilella (Hospital Universitari Institut Pere Mata- URV).

També aquest divendres i en el marc de la iniciativa 11defebrero.org, la investigadora Núria Ruiz farà una xerrada a l’Institut Josep Tapiró de Reus, en què parlarà de Tu Youyou, la dona que va lluitar científicament contar la malària.

Repte Experimenta

Coincidint amb l’11-F des del Repte Experimenta s’ofereix una  proposta divulgativa a les famílies amb nens i nenes entre 5 i 12 anys. Un taller d’experiments en streaming via YouTube que començarà a les 19.00 h.. Durant una hora, la investigadora  Eva Pocurull, professora de la Facultat de Química de la URV i Barbara Vastenavond, del Departament d’Enginyeria Química de la mateixa universitat, reptaran a grans i petits a construir un sifó, a descobrir un efecte òptic, a posar una llauna de costat sense que caigui, a separar colors i a detectar la qualitat del pernil. Mitjançant inscripció prèvia, les famílies rebran per correu electrònic el llistat de materials necessaris per fer els cinc experiments a casa a l’hora que ho veuen en  pantalla. Durant la sessió, els participants podran fer preguntes i resoldre dubtes via el xat.

En col·laboració amb Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación, ha tirat endavant aquesta setmana la campanya ‘Científiques en acció…Experimenta!’ amb la finalitat d’incrementar els referents femenins de nens i nenes mitjançant tres accions adreçades respectivament al públic escolar, familiar i general.

A banda d’aquesta activitat divulgativa familiar, han llençat una proposta educativa gamificada, a través del web del Repte Experimenta, i que apropa als alumnes entre 10 i 14 anys a resoldre tres reptes científics per entendre perquè la Torre de Pisa no cau, com funcionen els tests d’antígens o com podem detectar si un aliment té midó.

Partint d’una píndola audiovisual on tres investigadores de la Universitat Rovira i Virgili i una científica de l’Institut Català d’investigació Química expliquen com apliquen les seves respectives formacions en biotecnologia, física, química i bioquímica en el seu dia i una guia didàctica els alumnes obtindran pistes per resoldre els reptes científics tot experimentant a l’aula.

A més, entre dilluns 7 i divendres 11 de febrer, les xarxes socials del Repte Experimenta presenten a cinc científiques i la paraula científica que les representa. Així, es pot descobrir perquè la investigadora Ester Rodríguez, ha triat l’intestí,  Marta Sales les xarxes complexes, María José Hueso la cromatografia, Montse Pinent el metabolisme o Maryluz Botero, el pH. Aquestes píndoles també seran emeses per televisió l’11 de febrer a Fibracat TV.

Centres d’interès al CRAI

Els CRAI de campus de la Universitat tenen exposats aquests dies diferents recursos relacionats amb el tema amb motiu de l’11F: pel·lícules, llibres il·lustrats i jocs són alguns dels materials que es poden veure i també agafar en préstec. La guia completa dels recursos disponible al CRAI sobre dones científiques es pot consultar al seu web.