09/09/2014

Laboratorios Rubió i Biosfer Teslab codesenvoluparan un test de predicció cardiovascular pioner a Europa

Laboratorios Rubió ha adquirit el 30 % de la jove empresa biotecnològica, 'spin off' de la URV i l'Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV)

Biosfer Teslab desenvolupa proves diagnòstiques per millorar l'avaluació del risc cardiovascular.

Laboratorios Rubió, empresa familiar especialitzada en solucions terapèutiques a malalties de baixa prevalença, llençarà a Europa un test avançat de lipoproteïnes que permet calcular la grandària i la concentració de partícules que transporten colesterol LDL. Aquest producte innovador, basat en la tecnologia de ressonància magnètica, ajudarà professionals de la salut a avaluar més acuradament el risc cardiovascular de pacients d’alt risc, com malalts de diabetis, obesitat o síndrome metabòlica.

El nou test diagnòstic, que desenvoluparan conjuntament amb l’empresa Biosfer Teslab, spin-off de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV), constitueix un canvi de paradigma en l’avaluació del risc cardiovascular. Actualment, un alt percentatge de persones que pateixen un esdeveniment cardiovascular presenten nivells normals de colesterol LDL. En el cas de pacients amb malalties metabòliques com la diabetis, tendeixen a tenir una major concentració de partícules de lipoproteïnes de colesterol LDL més petites, més pobres en colesterol i més aterogèniques. Per tant, ja hi ha evidències científiques que recomanen la determinació de la mida i la concentració de partícules de les lipoproteïnes LDL, més enllà de la seva càrrega de lípids, per avaluar el risc cardiovascular dels pacients.

Laboratorios Rubió, en una aposta decidida per la seva àrea d’R+D+I, farà una inversió inicial superior al mig milió d’euros per dur a terme la darrera fase de desenvolupament del producte i la seva comercialització, que ja compta amb dos sol·licituds de patents a l’Oficina Europea de Patents (EPO). L’empresa multinacional espanyola, que ha adquirit el 30 % de Biosfer Teslab, disposarà d’un acord d’exclusivitat per al mercat europeu i un conveni preferencial per a la resta del món.

El nou producte, que es comercialitzarà al 2016, complementa la gamma de productes relacionats amb la salut cardiovascular que composen la cartera de Laboratorios Rubió com és Resincolestiramina, un fàrmac indicat per al tractament i reducció de nivells de colesterol en sang i pruïja per estasi biliar.

Sobre Laboratorios Rubió

Rubió és una empresa que promou la innovació com un dels seus eixos de creixement. L’establiment d’aliances estratègiques amb centres de recerca d’excel·lència i el desenvolupament conjunt de nous productes amb diferents empreses farmacèutiques o biotecnològiques formen part d’aquesta estratègia amb la qual modernitza la seva oferta actual de productes en les àrees de nefrologia, cardiovascular, sistema nerviós central, urologia i reumatologia. Rubifen, Dolquine, Resincalcio, Cystistat i Resincolestiramina són actualment són marques líders en els seus respectius camps d’acció, que s’han esdevingut medicaments de referència d’eficàcia reconeguda.

La companyia, que va facturar el 2013 uns 20 milions d’euros i exporta a més de 40 països, compta amb una moderna planta de producció pròpia de 2.900 m2 amb capacitat per produir 4,8 milions d’unitats anuals i una planta pilot que permet emprendre processos a escala.

Laboratorios Rubió ha adquirit el 30 % de Biosfer Teslab, creada a finals del 2013.
Sobre Biosfer Teslab

Biosfer Teslab és una empresa derivada de la URV i l’IISPV que desenvolupa in vitro proves diagnòstiques per millorar l’avaluació del risc cardiovascular en pacients amb alt risc. L’empresa va ser creada a finals del 2013, en el marc de les tesis doctorals realitzades per Núria Amigó i el doctor Roger Mallol a la Plataforma Metabolòmica de la URV dirigida pel professor Xavier Correig i en col·laboració amb la Unitat de recerca en Lípids i Arteriosclerosi de la mateixa Universitat, dirigida pel professor Lluis Masana.

A nivell científic, els resultats d’aquestes tesis doctorals, relacionats amb el test avançat de lipoproteïnes avançada proves han estat premiats en el XVII Congrés Nacional de la Societat Espanyola d’Arteriosclerosi. En l’àmbit empresarial i malgrat la seva joventut, Biosfer Teslab, va ser finalista en la sisena edició del programa BioEmprendedorXXI i del curs Valortec. A més, Biosfer Teslab va aconseguir l’ajuda del Consell Social de la URV a les Millors Idees Emprenedores, una ajuda de la Unitat de Valorització de la mateixa Universitat, el 1r Premi dels Premis ReusEmpresa i el Premi en Innovació Mèdica atorgat per la Jove Cambra Internacional de Tarragona, en la Nit de l’Emprenedor Català.

Sobre l’IISPV i la URV

L’IISPV es va crear a la demarcació de Tarragona amb l’objectiu de contribuir a l’impuls i la gestió d’activitats d’investigació en l’àmbit sanitari i biomèdic, amb la missió de cercar sinèrgies i promouen la col·laboració entre l’Institut Català de la Salut, el grup SAGESSA, grup Pere Mata i la URV.

El Centre de transferència de tecnologia i Innovació de la Fundació URV és Unitat de Valorització de la URV (UV-URV) gràcies al suport d’ACCIÓ. La UV-URV engloba les àrees de transferència de tecnologia, propietat Industrial i intel·lectual (PI), l’emprenedoria i beques. Ha fet diverses iniciatives orientades a millorar els resultats de recerca URV amb potencial innovador.

Ambdues institucions han aconsellat i acompanyat a Biosfer Teslab en la protecció de la tecnologia i en la seva llicència, i en el procés de participació de la URV i l’IISPV a l’empresa.

Elements relacionats