22/09/2021

L’acte central de la Nit Europea de la Recerca portarà 26 tallers científics a la plaça Corsini aquest divendres

La URV coordina un any més aquest esdeveniment a les comarques de Tarragona que enguany porta per lema “Recerca pel canvi”. Hi participaran un centenar d’investigadores i investigadors de la universitat i dels quatre instituts de recerca del territori. L’accés a la plaça serà amb control d’aforament i no es requereix inscripció prèvia

Imatge d'un dels tallers de la plaça Corsini (any2019).

Un centenar d’investigadors i investigadores de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i dels instituts de recerca del territori (IISPV,ICAC,IPHES i IISPV) participaran aquest divendres a la Nit Europea de la Recerca, un esdeveniment públic dedicat a la divulgació de la recerca que té lloc cada any a 300 ciutats de 30 països d’Europa alhora i que, per quarta vegada, s’organitza a les comarques de Tarragona.

La fira de tallers científics té com a destinatari públic d’edat molt diversa i implica el contacte directe entre investigadors i audiència a través de tallers que combinen l’educació científica i la participació directa. S’impartiran 26  tallers de diferents disciplines a la plaça Corsini de Tarragona, que permetran el públic de totes les edats circular de l’un a l’altre seguint totes les mesures de seguretat. Inclouen aspectes relacionats amb pràcticament totes les disciplines científiques, enguany amb una atenció especial a l’Any Internacional de les Fruites i les Verdures.

La Diputació de Tarragona i l’Ajuntament de Tarragona, a través de la Conselleria d’Educació i l’Institut Municipal d’Educació de Tarragona (IMET) en són els col·laboradors i patrocinadors principals. L’esdeveniment compta amb el suport Mercat Central de la ciutat i de l’empresa Borges.

Accés sense inscripció

L’obertura dels tallers serà a les 16:30 h i s’hi podrà participar fins a les 21.00. Els i les joves que hi accedeixin tindran un passaport científic que hauran d’omplir participant en diferents tallers i que els donarà accés a regals relacionats amb la Nit Europea de la Recerca.

L’accés al recinte es farà pel carrer Canyelles i estarà regulat per seguir les mesures preventives de la covid-19. Per tant, no es requerirà inscripció però es controlarà l’aforament per evitar aglomeracions. Serà necessari l’ús de mascareta en tot el recinte, ja que no es podrà mantenir la distància de seguretat.

Actes previs i posteriors

Com a activitat prèvia, des de dilluns 13 de setembre, els mercats i els mercadets de Tarragona han estat els protagonistes de la primera activitat de la Nit Europea de la Recerca. Fins al dia 26, de setembre a les parades de fruita i verdura d’aquests espais es podrà trobar informació sobre què són els polifenols, quins són els beneficis per a la salut d’aquests compostos naturals i quins són els productes de temporada que en tenen un contingut més alt. La iniciativa, organitzada per la Universitat Rovira i Virgili en col·laboració amb Mercats de Tarragona, té per objectiu fomentar i posar en valor el consum de producte de temporada i proximitat aportant informació avalada científicament i fer divulgació sobre un concepte, el dels polifenols, que encara no és prou conegut.

I durant aquesta setmana investigadors i investigadores de la URV i els instituts de recerca imparteixen xerrades i tallers de diferents disciplines als instituts de secundària que ho han sol·licitat.

El matí de dissabte, 25 de setembre, s’organitzarà una ruta científica a Tarragona, amb Antoni de Martí i Franquès com a protagonista. Aquesta activitat ja té les entrades exhaurides.

Un projecte conjunt a Catalunya

Diverses institucions de recerca catalanes s’han proposat celebrar la Nit de la Recerca de manera conjunta després que la Comissió Europea els hagi atorgat de nou el segell de Nit Associada, que valora la qualitat del projecte. D’aquesta manera, les activitats que es faran en diversos punts de Catalunya formaran part del mapa de propostes de divulgació que ompliran les places i carrers d’Europa aquest proper divendres.

El projecte Catalan European European Researchers’ Night és una proposta coordinada per la UdG i, a banda de la URV i prenen part la UB, la UAB, la UdL i l’ISGlobal.

Els objectius d’aquesta activitat, impulsada per la Comissió Europea des del 2005, són promoure el reconeixement públic dels investigadors, donar a conèixer la importància de la seva feina per a la societat, evidenciar que la recerca, en totes les seves disciplines, és fascinant, i explicar i mostrar la recerca i els investigadors i investigadores que hi ha al darrere.