09/04/2014

L’INS Vila-seca i el Berenguer d’Entença de l’Hospitalet de l’Infant, guanyen dues categories del concurs de Cristal·lització a l’Escola

Prop de 1.250 alumnes de 52 centres de tot Catalunya han participat en el concurs

El divendres 4 d’abril, el Pati de Lletres de l’Edifici Històric de la UB va acollir la jornada final del certamen i el lliurament de premis als guanyadors, en una sessió que enguany coincideix amb la celebració de l’Any Internacional de la Cristal·lografia.

Durant la jornada, els alumnes participants van mostrar els treballs cristal·logràfics que havien dut a terme durant els mesos de gener a març  i van presentar, mitjançant pòsters científics, tot el procés que havien seguit per obtenir-los. Finalment, el jurat va determinar els guanyadors de les diferents categories (cristall únic, composició cristal·lina, millor metodologia de treball i presentació, votació popular i millor filmació). Els alumnes Aitor López i Iván González -amb Andreu Faro com a professor-, de l’Institut de Vila-seca van ser els guanyadors del primer premi en la categoria de cristall únic, mentre que el primer premi en la categoria de composició cristal·lina va ser pels alumnes: Guillermo Lledó, Joan Fernández i Paula López  de l’Institut Berenguer d’Entença de l’Hospitalet de l’Infant, amb els professors Lluïsa Mas, Miquel Pellicer i Maria Dolors Domènech.

Guanyadors del primer premi en la categoria de cristall únic.
Formació per a professors i alumnes

El passat desembre els professors de secundària van rebre sessions de formació a la Facultat de Química de la URV, en les que se’ls va oferir conceptes fonamentals de cristal·lografia i cristal·lització que els van  permetre explicar als seus alumnes els procediments que havien de seguir per dur a terme les experiències de cristal·lització i obtenir els cristalls per participar en el concurs.

Després d’un temps de treball dels alumnes als centres, ajudats pels professors i assessorats pels membres dels equips de recerca de les universitats -amb visites a alguns d’ells com va ser el cas dels instituts de les comarques tarragonines-, els instituts van seleccionar els treballs, i aquests es van presentar en un acte a la Universitat de Barcelona que va simular un congrés científic. Per això, els alumnes no només havien de mostrar els cristalls obtinguts sinó que també van haver de  preparar un pòster científic per explicar el procés que van seguir, el treball realitzat i els resultats obtinguts. Els guanyadors aniran ara a la final estatal, que es farà a Madrid.

Guanyadors del primer premi en la categoria de composició cristal·lina.

L’equip organitzador de la Universitat Rovira i Virgili ha estat format per Magdalena Aguiló, Francesc Díaz, Joan Josep Carvajal, Maria Cinta Pujol, Rosa Maria Solé i Laura Escorihuela del  Grup de Física i Cristal·lografia dels Materials.