25/02/2022

Marta Sales-Pardo i Lluís Marsal reben la distinció ICREA Acadèmia 2021

El programa ICREA Acadèmia 2021 ha reconegut dos membres més de la comunitat investigadora de la URV. Marta Sales-Pardo i Lluís Marsal ja havien rebut aquesta distinció anteriorment. Aquest reconeixement té la finalitat d'incentivar i recompensar l'excel·lència en recerca del personal a les universitats públiques catalanes

La 13a convocatòria d’ajuts ICREA Acadèmia ha seleccionat una trentena d’investigadores i investigadors del sistema universitari català, dos dels quals fan la seva recerca a la URV. Es tracta del catedràtic del Departament d’Electrònica, Elèctrica i Automàtica Lluís Marsal -que ja el va rebre el 2012-; i la catedràtica del Departament d’Enginyeria Química, Marta Sales Pardo que també va rebre aquesta distinció el 2014. Amb aquesta distinció, que concedeix la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats, es vol reconèixer la tasca investigadora del professorat que desenvolupa la seva activitat en alguna de les universitats públiques catalanes, amb la finalitat de contribuir a retenir el talent investigador al territori.

La catedràtica Marta Sales-Pardo ha estat reconeguda recentment per la Network Sience Society per la seva recerca sobre xarxes. Es a graduar en Física a la Universitat de Barcelona, on va fer un doctorat de Física Estadística. Posteriorment li van atorgar una beca Fullbright a la Northwestern University (EUA), on va començar a treballar en temes de xarxes complexes i el 2009 es va incorporar com a professora agregada a la URV, on va engegar el Laboratori de Ciències i Enginyeria de Sistemes Emergents i actualment forma part del grup de recerca Sees:lab. Durant els últims anys s’ha dedicat principalment a treballar en el desenvolupament de metodologies basades en la inferència bayesiana per a l’anàlisi i la predicció de dades. Els seus treballs han estat un referent al món de les xarxes, amb publicacions en revistes influents com Science, Science Advances, Proceedings of the National Academy of Sciences o Physical Review X.

De la seva banda el catedràtic Lluís Marsal és el responsable del grup de recerca en Sistemes Nanoelectrònics i Fotònics (NePhoS), del Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica de la URV. L’any 1994 es va incorporar al Departament i el 2009 va obtenir la plaça de catedràtic d’aquesta Universitat. Els seus interessos de recerca són la nanofotònica, els biosensors, els biomaterials i els dispositius optoelectrònics basats en materials micro-nanoporosos i materials híbrids.  Actualment la seva recerca se centra principalment en tecnologies i dispositius per a aplicacions biomèdiques i d’energia verda.

Marsal és membre del programa de Professors Distingits de l’Electron Devices Society (EDS-IEEE) des del 2008 i membre assessor de diferents conferències i congressos internacionals. També és membre sènior de IEEE Electron Devices Society i la Photonics Society. És professor distingit per la URV.

Les trenta persones seleccionades en aquesta convocatòria rebran 40.000 euros anuals, cadascuna, durant un període de cinc anys. Aquesta línia de suport està destinada exclusivament al professorat universitari que està impartint docència i que es troba en fase plenament activa i d’expansió de la seva activitat investigadora. D’ençà de la seva creació, el programa ICREA Acadèmia ha atorgat ajuts a més de 300 investigadors del sistema universitari català.

La URV compta, junt amb la nova incorporació, amb vuit investigadors i investigadores que tenen actualment aquesta distinció: Àngel Martínez, Jordi Miró i David Sánchez el 2020: Jordi Salas-Salvadó el 2019, i Eduard Llobet i Josep Domingo-Ferrer el 2018.