27/03/2023

Més de 1.600 estudiants d’ESO i Batxillerat participen a les E-Talks de la URV per fomentar carreres científiques

Durant l'activitat es va presentar el HUB Experimenta, una xarxa col·laborativa del sector públic i privat orientada a fomentar, captar i desenvolupar talent en l’àmbit de les STEAM

La biotecnòloga Sara Samino durant la seva intervenció.

Més de 1.600 estudiants entre tercer d’ESO i segon de Batxillerat, provinents de centres de tot Catalunya, van participar divendres passat en la primera edició dels d’E-Talks del programa Repte Experimenta, impulsat per la Universitat Rovira i Virgili. L’esdeveniment, celebrat a l’Aula Magna del campus Catalunya de la URV, va exhaurir el seu aforament màxim i va ser emès en streaming amb connexions des del Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre, però també del Barcelonès, el Segrià, el Baix Llobregat o el Gironès. El seu propòsit, fomentar les carreres científiques entre els joves assistents.

Decidir què fer en acabar el batxillerat o el cicle professional no és fàcil. Tampoc ho és, un cop triada una carrera, l’aterratge en el món professional. Amb la celebració de la primera edició dels E-Talks es van oferir eines a aquest jovent, amb tres xerrades breus que els van apropar experiències inspiradores viscudes per professionals experimentats de diferents disciplines cientificotecnològiques. En paraules d’Urbano Lorenzo, vicerector de Política Científica i Projectes Interdisciplinaris de la URV, durant la benvinguda als assistents, “la ciència és un projecte de vida. La màgia de la ciència és que, allà on només hi havia preguntes, apareixen totes les respostes”.

Algunes de les respostes a aquestes preguntes les van proporcionar els tres ponents, a partir de les seves pròpies experiències vitals i professionals. En aprendre per què les persones estimen el que fan, què els motiva, per què trien la seva professió o carrera i com la seva feina marca la diferència al món, es pretén oferir diferents referents i ajudar a connectar alumnes amb experiències reals i concretes, plenes d’obstacles, dubtes i encerts.

Així, Sara Samino, doctora en biotecnologia i Quality Manager de Biosfer Teslab, va recordar com a ella no li agradava estudiar, i no havia pensat mai en fer una carrera universitària, però volia ajudar les persones. “No tingueu por a escollir, que si després no us agrada el que feu, podreu canviar i seguir treballant”, va aconsellar.

Iván Martínez, enginyer industrial i CEO de Robopedics, va explicar que avui té una empresa que desenvolupa ortesis robòtiques gràcies als seus coneixements tècnics, però també a unes competències transversals adquirides. “Per tal que la tecnologia i la ciència tinguin impacte s’han de sumar altres qualitats com l’esforç, l’adaptació, la comunicació i les habilitats socials”, va recomanar.

L’enginyer electrònic Adrián Garcés va protagonitzar una de les xerrades davant els estudiants.

Finalment, Adrián Garcés, enginyer electrònic i director de Petits Enginyers, va explicar com és possible guanyar-se la vida amb les teves aficions. “Podeu transformar la vostra passió i els vostres estudis en una feina, sempre que existeixi una necessitat”, va dir.

Engega el HUB Experimenta

Amb l’estrena de les E-Talks, es va donar el tret de sortida al llançament del HUB Experimenta, una xarxa col·laborativa integrada per membres de les comunitats acadèmica i empresarial, orientada a fomentar, captar i desenvolupar talent en l’àmbit de les STEAM  ampliant així l’àmbit d’actuació del programa Repte Experimenta basat en la indagació i l’experimentació per despertar la curiositat de joves per les ciències i la tecnologia.

Així, el HUB Experimenta comptarà amb un programa de mentoring per a estudiants universitaris i de formació professional, un portal d’ofertes de feina i vistes a empreses. Però també vol ser una comunitat d’aprenentatge per a docents amb un espai on compartir experiències educatives enriquidores i propostes d’experimentació a l’aula.

L’equip que lidera el HUB Experimenta és interdisciplinari i està format per professors, investigadors i tècnics de la Universitat Rovira i Virgili, la Universitat Autònoma de Barcelona, l’Institut Català d’Investigació Química i l’Institut de Ciències del Mar-CSIC i amb la col·laboració de d’ELIX Polymers, BASF, DuPont Water Solutions, Messer Ibérica, Ercros, URAIS, Gomà-Camps, BioTech Security, el Consorci d’Aigües de Tarragona i la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación.