14/12/2016

Un nivell alt d’homocisteïna durant la preconcepció afecta la capacitat cognitiva de l’infant

Quan una dona vol quedar-se embarassada se li recomana prendre suplements d’àcid fòlic per prevenir malformacions en el sistema nerviós del futur nadó. Aquesta suplementació també regula el metabolisme de l’homocisteïna. Ara, una recerca de la URV reforça la importància de prendre àcid fòlic quan s’està buscant un fill. L’estudi ha determinat que una alteració metabòlica de la mare, associada a un baix estat en folats, afecta negativament el desenvolupament cognitiu del fill

Ja és conegut que un nivell moderadament elevat d’homocisteïna en una dona durant els mesos previs a quedar-se embarassada és perjudicial per al tancament del tub neural del fetus. Això vol dir que el dèficit de vitamines com l’àcid fòlic i altres del grup B, que controlen que l’homocisteïna no es dispari, és causa de malformacions i alteracions morfològiques en el sistema nerviós dels futurs nadons, com ara l’espina bífida. Però, a més, ara un estudi de la URV ha comprovat que aquest nivell alt d’homocisteïna durant la preconcepció també afecta el desenvolupament funcional dels infants en aspectes relacionats amb la capacitat cognitiva i amb la conducta.

L’estudi l’han dut a terme els investigadors Michelle Murphy i Joan Fernández-Ballart, del grup de recerca en Alimentació, Nutrició, Creixement i Salut Mental (NUTRCRSM), del Departament de Ciències Mèdiques Bàsiques de la URV, i la investigadora Josepa Canals, del grup de recerca Nutrició i Salut Mental (NUTRISAM), del Departament de Psicologia de la URV. En la recerca també ha participat Anne M. Molloy, del Departament de Medicina Clínica del Trinity College de Dublín (Irlanda).

En concret, els investigadors han observat que els nens sans nascuts de mares amb l’homocisteïna moderadament elevada en la preconcepció tenen rendiments inferiors en proves de neurodesenvolupament als quatre mesos i cognitives als sis anys. Per dur a terme la recerca, els investigadors han hagut de controlar altres factors que podrien influir en els resultats i que no tenen res a veure amb la xarxa metabòlica en la qual participa l’àcid fòlic, com ara l’educació de la mare, els hàbits d’estil de vida o la salut de l’infant durant els primers sis anys.

Aquests resultats introdueixen noves recomanacions a les dones que volen tenir fills: la suplementació amb àcid fòlic s’ha de donar en els últims mesos abans de quedar-se embarassada i fins a finals del primer trimestre de l’embaràs. Fins i tot, ara amb aquest nou descobriment s’obre el debat de si seria beneficiós seguir amb suplementació fins al final de l’embaràs i si hi ha cap altre benefici relacionat amb l’aportació d’àcid fòlic durant la preconcepció, a banda d’afavorir el tancament del tub neural i els aspectes funcionals que ja s’hi han associat.

L’estudi s’ha fet amb 71 infants de quatre mesos i 80 nens i nenes de sis anys de les comarques tarragonines, tots ells de mares que han tingut el seguiment dels investigadors des d’abans de quedar-se embarassades.

Les mares que hi han participat han estat entrevistades per tal de recollir dades clíniques i informació sobre els hàbits i l’estil de vida abans de l’embaràs, durant l’embaràs i en els seus fills, després. Coincidint amb cada entrevista es van fer analítiques per mesurar l’homocisteïnèmia. També s’ha fet una avaluació de la personalitat i del nivell d’ansietat de la mare abans i després de l’embaràs. L’avaluació psicològica dels infants als quatre mesos es va fer amb les escales de Bayley de desenvolupament infantil, i als sis anys es va administrar l’escala d’intel·ligència de Wechsler (WPPSI).

Referència bibliogràfica: Michelle Murphy, Joan D. Fernández-Ballart, Anne M Molloy i Josepa Canals: Moderately elevated maternal homocysteine at preconception is inversely associated with cognitive performance in children 4  months and 6  years after birth. Maternal & Child Nutrition. 27 de gener de 2016. DOI: 10.1111/mcn.12289