21/04/2023

Prop de 2.300 alumnes de batxillerat participen a la XVI edició del Fòrum TRICS

La URV hi ha portat tallers durant les dues jornades i lliurarà sis premis als millors treballs de recerca que s'han presentat en les diferents modalitats

El Complex Educatiu de Tarragona s’ha omplert aquest dijous i divendres amb la presència dels participants de la 16a edició del Fòrum TRiCS, una iniciativa que ha recuperat el format presencial i que enguany ha convocat prop de 2.300 estudiants de batxillerat al llarg de les dues jornades: una dedicada a les ciències i l’altra a les humanitats i ciències socials.  Els alumnes de segon curs de batxillerat presenten als seus companys de primer els treballs que han realitzat. Les presentacions serveixen als alumnes per agafar idees, tant a l’hora d’escollir el tema del seu projecte com per la manera de realitzar-lo. En la present edició els alumnes provenen de 33 centres docents de la demarcació de Tarragona i han presentat 164 treballs de recerca.

El Fòrum, organitzat pel Centre de Recursos Pedagògics del Tarragonès, compta des de la seva primera edició amb el suport de l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT) i des de fa anys la URV hi col·labora organitzant tallers científics durant les dues jornades i també lliurarà els premis als millors treballs de recerca, en un acte que està previst a finals de juny. Durant les dues jornades del Fòrum, els alumnes s’han repartit per les diferents aules i han dut a terme les presentacions de treballs.

També han fet torns per participar en els diferents tallers que s’han organitzat des de la URV: “Construir i desconstruir el patrimoni”, sobre arquitectura; “Ciutats intel·ligents”, sobre programació aplicada a les smart cities; “Cotxes URBots”, sobre robòtica aplicada a vehicles; “Química a la vida quotidiana”, amb experiments visuals del dia a dia que expliquen diverses reaccions químiques; “Ciència quotidiana”, per mostrar la ciència que s’amaga en productes que d’ús corrent i “Hidrogen verd i transició energètica”, sobre l’evolució dels models energètics.

Durant les dues jornades la URV ha ofert diferents tallers als alumnes.

En la jornada de dijous s’han presentat els treballs dels àmbits de les humanitats i les ciències socials, amb temes tan diversos com l’addicció a les xarxes socials, els efectes de la inflació des del 2019 fins el 2022 a l’Estat espanyol o una proposta de mobilitat sostenible per a la ciutat de Tarragona, entre d’altres. Divendres s’han presentat els treballs de ciències i tecnologia, amb propostes com les ciutats del futur, la robòtica aplicada al disseny i construcció d’un robot localitzador d’humans o la física que es pot trobar als parcs d’atraccions.

Com en edicions anteriors, la URV avaluarà els treballs de recerca presentats al Fòrum amb l’objectiu de premiar els tres millors projectes de cada modalitat. La resolució i lliurament d’aquests guardons es farà en un acte públic el proper mes de juny.

La inauguració del Fòrum TRICS s’ha fet dijous i hi han participat la vicerectora de recerca de la URV, Marina Galià; el gerent del Campus Educatiu de Tarragona; Jordi Balust; el director del Departament d’Educació a Tarragona, Joan Manel Audí; la directora gerent de l’AETQ, Maria Mas i el conseller d’Educació de l’Ajuntament de Tarragona, Manel Castaño.