23/06/2020

Uns 200 alumnes de 4t d’ESO i 1r de batxillerat participen en el primer campus físico-matemàtic d’estiu de la URV

Ha començat aquest dimarts amb una xerrada sobre criptografia i s’allargarà tot el juliol amb 12 sessions en línia impartides per investigadores i investigadors de la Universitat

Una sessió sobre el passat, el present i el futur de la criptografia ha servit per inaugurar el campus d’estiu de física i matemàtiques que per primera vegada s’organitza a la Universitat Rovira i Virgili. L’ha impartit l’investigador del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques,Oriol Farràs, que ha parlat des del xifratge que utilitzava el Cèsar en els seus missatges, fins als reptes matemàtics que s’hauran d’afrontar ben aviat com ara el bitcoin o la conducció autònoma passant pels problemes matemàtics en què es basa la seguretat de la criptografia amb les eines actuals, com el whatsapp, el mòbil i la web, entre d’altres. Amb aquesta xerrada ha començat un campus d’estiu que ha despertat l’interès de prop de 200 joves de tot el territori de parla catalana de 4t d’ESO i 1r de Batxillerat que seguiran, en línia, les 12 sessions del campus que es duran a terme els dimarts i els dijous des d’ara i fins a finals de juliol.

L’investigador Oriol Farràs ha encetat les sessions del cicle parlant de la criptografia.

El campus ofereix sessions interactives sobre temes d’interès i d’actualitat relacionats amb física i matemàtiques, com la nanociència, la superconductivitat, el làser, la fotònica, la criptografia, les epidèmies, la intel·ligència artificial, la relativitat o el 5G, entre d’altres, impartides per investigadors i investigadores de la URV que estan treballant en aquests camps. L’objectiu és que els estudiants puguin ampliar els coneixements i conèixer, de primera mà, la recerca i les persones que la lideren.

Cartes encriptades de Ferran d’Aragó.

Abans de la primera sessió aquest dimarts s’ha fet l’acte d’inauguració del campus de la mà del vicerector de Recerca i Planificació Científica i impulsor de la iniciativa, Francesc Díaz, i de la rectora de la URV, María José Figueras. La Rectora ha anunciat el nou grau d’Enginyeria Matemàtica i Física, una  titulació oficial per al curs 2021‐22 que es troba en procés de verificació de l’Agència de Qualitat Universitària. Es tracta una proposta interdisciplinària que pretén formar graduats en l’àmbit de la física i de les matemàtiques amb una orientació molt aplicada.