09/05/2019

Més de 40 entitats ofereixen projectes per a les assignatures i els treballs de fi de grau a professorat i estudiants

El 6è Mercat de Projectes Socials posa en contacte els agents implicats en l'Aprenentatge Servei i reuneix per primera vegada els estudiants que ja hi treballen per compartir l'experiència

Exposición de las entidades en el 6º Mercado de Proyectos Sociales, en la Sala de Juntas del campus Catalunya.

Plantejar un model de desenvolupament urbanístic per al barri de la Móra de Tarragona, crear un conte per sensibilitzar sobre el trastorn autista i validar-lo en escoles pilot o elaborar un programa d’estimulació per a persones amb demència que redueixi les contencions mecàniques i farmacològiques. Aquests són alguns dels Treballs de Fi de Màster (TFM) i de Fi de Grau (TFG) que d’aquí a poques setmanes diversos estudiants de la URV defensaran davant d’un tribunal. Els estan elaborant a través del Programa d’Aprenentatge Servei, de manera que un sol projecte combina l’aprenentatge amb el servei a la comunitat.

Els agents implicats en aquest programa (entitats, professorat i estudiants) van trobar-se ahir 8 de maig en la sisena edició del Mercat de Projectes Socials de la URV al campus Catalunya. Es tractava, d’una banda, de posar en contacte les entitats, que van exposar els projectes que ofereixen, amb el professorat, que comprovava quins poden integrar en les pràctiques de les seves assignatures, i l’alumnat, que va poder detectar si hi havia temes susceptibles de ser el seu TFG del proper curs.

De l’altra banda, i per primera vegada, el Mercat de Projectes va reunir en un mateix espai els estudiants que aquest curs defensen el seu TFG o TFM. 20 estudiants de diferents graus que ara estan immersos en els projectes van compartir la seva experiència per analitzar de manera crítica el seu treball i rebre les propostes dels companys, en una sessió dirigida pel professor Toni Pérez-Portabella, un dels impulsors del Programa Aprenentatge Serveis des dels seus inicis.

Estudiants del darrer curs de grau que estan fent el seu TFG a través del Programa Aprenentatge Servei durant la pràctica reflexiva al 6è Mercat de Projectes Socials.

La interdisciplinarietat és precisament un dels punts que es potencia a través d’aquest programa, va explicar la vicerectora de Relacions Institucionals, Cultura i Compromís Social, Cori Camps durant la presentació del mercat. Així, per exemple, estudiants com ara Rosa Maria font, del grau de Nutrició humana i Dietètica, i Josep Martí, del grau d’Infermeria, fan el seu TFG en col·laboració amb l’entitat La Tutela per elaborar una guia d’hàbits saludables i una guia de cuidatge adreçada a la població amb discapacitat intel·lectual que viu en pisos tutelats.

56 estudiants més estaven inscrits al Mercat de Projectes Socials, on 15 entitats van presentar-los les seves necessitats. No hi eren totes les que col·laboren, que en són més de 40 i que es poden trobar al catàleg que està a disposició dels estudiants, però sí que hi eren les que s’integren per primera vegada i que cobriran disciplines que fins ara no tenien estudiants. És el cas de la L’Olivera Cooperativa i la Cooperativa Agrícola de Falset-Marçà que cobriran el buit que hi havia per als estudiants d’Enologia i Bioquímica, amb projectes en què també hi tenen cabuda estudiants d’Arquitectura i Turisme.

Per a la rectora, María José Figueras, l’Aprenentatge Servei és la concreció del fet que “la Universitat forma a les persones no només en coneixements, sinó també amb valors”. En aquest sentit, Glòria Sala, responsable de Comunicació de la L’Olivera Cooperativa, explica que en el seu cas busquen “estudiants que a més del perfil tècnic tinguin un interès i vocació pel món social”, ja que la seva activitat és el cultiu de vinya i olivera i la producció de vins i olis i els treballadors són persones amb discapacitat.

Presentació del 6è Mercat de Projectes Socials a les entitats, professorat i estudiants. A la taula, d’esquerra a dreta, Robert Vendrell, membre del Consell Social de la URV, que finança l’esdeveniment; María José Figueras, rectora, i Cori Camps, vicerectora de Relacions Institucionals, Cultura i Compromís Social.

En total, els estudiants i professorat tenen més de 100 projectes al seu abast sobre els que poder centrar els TFG i TFM i també les pràctiques d’assignatures.

Tota la informació sobre el Programa Aprenentatge es pot trobar al web.